’Plan Van Ewijcksluis niet haalbaar’

• maandag 2 april 2007
  • 2 april 2007 Anna Paulowna - Stoppen met die ontwikkeling, het is de hoogste tijd

Tijdens de laatste raadsvergadering kwa­men de plannen rondom Van Ewijcksluis wederom ter sprake. De zaak loopt al een paar jaar, maar nu begint het er toch op te lijken dat het nieuwbouwplan niet door kan gaan.

Volgens wet­houder Fijko van der Laan zijn er gesprekken geweest tussen de dorpsvereniging en een project­ontwikkelaar, maar blijft het aantal huizen het breekpunt. Op het gemeentehuis van Anna Paulowna werd gesproken over een eventuele verplaatsing van de manege, het ZAP-gebouw en een botenloods uit het dorp zodat op die plek woningbouw kon plaatsvinden. Om dit alle­maal kostendekkend te maken, zijn echter zo’n honderd nieuw­bouwhuizen nodig,

„Dan kun­nen er volgens de ontwikkelaar verschillende huizen neergezet wonen", aldus de wethouder. „Maar voor de bewoners zijn veertig woningen toch wel het maximum."

De dorpsvereniging heeft een jaar of twee geleden een enquête gehouden onder de dorpsbewo­ners. Daaruit blijkt dat de inwo­ners geen brood zien in de voor­gestelde uitbreiding. „Het draagvlak voor de huizen ont­breekt", aldus secretaris Jan Beets.

„Er staan nu honderd wo­ningen in Van Ewijcksluis. Dat aantal kun je niet zomaar ver­dubbelen. Daarmee wordt het karakter van het dorp aangetast. Stoppen met die ontwikkeling, het is de hoogste tijd."

Bron: NHD