Informatieavond over plan Van Ewijcksluis

• vrijdag 6 april 2007
  • 6 april 2007 Anna Paulowna - Een infor­matieavond was volgens de dorpsvereniging niet nodig, ge­zien de weerstand.
    Het plan stuit binnen de dorpsvereniging op weerstand, omdat er sprake is van een uit­breiding met honderd huizen. Het college van Anna Paulowna gaat een in­formatieavond voor alle inwo­ners van Van Ewijcksluis verzor­gen. Hier kan een projectontwik­kelaar zijn plannen voor het dorp presenteren.

Er wordt al enige tijd gesproken over een nieuwbouwplan. Opzet is dat de botenloods, ZAP en de manege uit het centrum worden gehaald en elders een plek krij­gen.

Het plan stuit binnen de dorpsvereniging op weerstand, omdat er sprake is van een uit­breiding met honderd huizen. De projectontwikkelaar stelt dat dit aantal huizen nodig is om uit de kosten te komen.

Uit een enquĂȘte van de dorpsvereniging blijkt dat het dorp niet zit te wachten op een verdubbeling van het aantal woningen. Dorpsvereniging en project­ontwikkelaar hebben meerderemalen contact gehad over het idee, maar telkens was het aantal huizen het breekpunt. Een infor­matieavond was volgens de dorpsvereniging niet nodig, ge­zien de weerstand.

Wethouder Fijko van der Laan zegt dat het college het stand­punt van de vereniging respec­teert, maar ziet geen kwaad in een informatieavond. „Het gaat puur om het verstrekken van in­formatie. We willen de mensen gewoon tonen wat ze dus niet gaan krijgen."

Het college wil wat doen aan het aanzicht van de haven van Van Ewijcksluis en kijkt daarmee vooruit naar het Wieringer rand­meer. „Als dat project doorgaat, komt Van Ewijcksluis in een uit­loper terecht. Het karakter van het dorp willen we niet verande­ren, maar het gebied rond de ha­ven kan verfraaid worden." De datum van informatieavond is nog niet bekend.

Bron: NHD