Bedrijven in de rij voor Kooyhaven

• zaterdag 8 mei 2004
  • Categorie: , , , ,
  • Ana Paulowna - Koninklijke Volker Wessels Stevin NV, een van de ontwikkelaars van het Wieringer randmeer, wil ook de nieuwe haven bij Kooypunt bouwen.

May 8, 2004  NHD

Een tweede gegadigde is Grontmij, maar ook andere bouwers staan te trappelen om het project uit te voeren.

Burgemeester A. Pennink van Anna Paulowna stelt dat dit jaar duidelijk wordt wie de opdracht krijgt als de haven doorgaat. Pennink is nu voorzitter van de stuurgroep die de haalbaarheid van de haven bestudeert. Hij is zich er van bewust dat zijn verrichtingen nauwlettend zullen worden gevolgd. De burgemeester vertegenwoordigt aan de ene kant een gemeentebestuur dat kritisch staat tegenover de bouw van de haven. Anderzijds hebben inwoners het gevoel dat die haven er gewoon komt. Zij baseren dat onder meer op de grondblokkade die is afgekondigd voor het gebied waar die haven moet komen.

Pennink erkent dat hij als voorzitter de schijn van belangenverstrengeling tegen heeft.
    „Het voordeel is echter dat ik er als voorzitter voor kan zorgen dat de vragen van de gemeente met voorrang behandeld kunnen worden." College en gemeenteraad van Anna Paulowna vragen zich onder meer af hoe de verkeersstromen geregeld worden als de haven er komt, of er voldoende belangstelling is van bedrijven is om zich op het industrieterrein te vestigen en of Kooypunt de enige plek is waar die haven gebouwd kan worden.

Interesse

Inmiddels hebben diverse ondernemingen interesse getoond voor de klus. De stuurgroep die de financiële en economische haalbaarheid van de haven onderzoekt, moet ook bepalen wie de opdracht krijgt. „Dat kan zijn in de vorm van een ontwikkelcompetitie, zoals bij het Wieringer randmeer. Maar we kunnen ook een partij selecteren", zegt Pennink.
    De weerstand tegen de haven in de gemeenteraad is nog steeds groot. F. Leal: „We nemen de problemen van Den Helder met betrekking tot vervuilende bedrijven over. We krijgen iets op ons grondgebeid, waarvan we in de toekomstvisie hebben gezegd dat we het niet willen."

De stuurgroep zegt rond eind dit jaar het rapport af te hebben. Th. Meskers, fractievoorzitter van de VVD, vindt het ’een veeg teken’ dat het zo lang duurt voordat alle vragen beantwoord zijn. „Het duurt te lang. Er wordt geroepen dat er zoveel belangstelling is. Als het allemaal zo makkelijk is, zou er al lang een plan moeten liggen."

NHD