Boeren fel tegen plan Kooyhaven

• donderdag 13 mei 2004
  • Anna Paulowna - Raad Anna Paulowna nog verdeeld over voorbereidingsbesluit.

May 13, 2004 NHD

Landbouworganisatie KAVB/WLTO is faliekant tegen het door burgemeester en wethouders gewenste voorbereidingsbesluit voor het gebied waar de Kooyhaven moet komen. De raad is vooralsnog verdeeld. Als de raad op 24 mei bijeenkomt, moet blijken of de twijfelaars CDA en Wesp met het voorstel instemmen.

In een voorbereidingsbesluit staat wat de gemeente, vooruit lopend op een bestemmings planwijziging, wel of niet toestaat in een bepaald gebied. Met het besluit wil het college voorkomen dat in het gebied ontwikkelingen plaatsvinden, die de eventuele aanleg van de haven kunnen dwarsbomen. Den Helder wil die haven graag aangelegd hebben, Anna Paulowna vindt dat eerst nut en noodzaak ervan moeten worden aangetoond.

E. Lievens van KAVB/WLTO meent dat het voorbereidingsbesluit van tafel moet. Een onderzoek onder de leden heeft volgens hem uitgewezen dat zij het middel massaal afwijzen. „Anna Paulowna moet niet opgezadeld worden met de problemen en de expansiedrift van Den Helder. Vooral niet als het ten koste gaat van toch al schaarse bollengrond. Het voorbereidingsbesluit belemmert de bedrijfsvoering en de continuïteit komt in gedrang. Zo lang het voorbereidingsbesluit van kracht is, verkeren onze leden in onzekerheid.""

Het CDA vindt het belangrijk dat de bedrijfsvoering van de boeren niet lijdt onder het voorbereidingsbesluit. E. Vlaming-Kroon vraagt zich af of de boeren ermee kunnen leven als het besluit tot eind dit jaar in plaats van een vol jaar van kracht wordt. De boeren willen het besluit helemaal niet, zegt Lievens. „Een ondernemer heeft continu te maken met veranderingen. Het voorbereidingsbesluit verlamt zijn bedrijf, hij is niet meer concurrerend en op termijn dus niet levensvatbaar. Bij verkoop is zijn onderhandelingspositie zwakker.""

Wethouder S. Steenbergen van grondgebiedzaken zegt dat werkzaamheden met een agrarisch karakter niet door het voorbereidingsbesluit worden belemmerd. Boeren kunnen blijven bezanden en sloten graven of ze juist dempen. Bouwactiviteiten moeten wel worden getoetst aan de beoogde nieuwe plannen. Zo lang die plannen er niet zijn, wordt over bouwaanvragen geen besluit genomen.
    De onzekerheid, waar de boeren mee in hun maag zitten, is niet weg te nemen, vindt Steenbergen. „Die verdwijnt pas als het besluit voor de haven genomen is."" Wesp en CDA zijn er nog niet uit of ze op 24 mei voor of tegen het voorbereidingsbesluit zullen stemmen. VVD en PvdA zijn voor.
    Lijst Leal is tegen.

NHD