Den Helder wil bedrijventerrein nabij Breezand

• dinsdag 28 mei 2002
  • Categorie: , ,
  • Anna Paulowna - De gemeente Den Helder stuurt aan op de aanleg van een 'nat bedrijventerrein' bij Breezand in buurgemeente Anna Paulowna.
    May 28, 2002 Schager courant

Een bestuurlijke delegatie uit de marinestad probeert het Polders college achter de coulissen hiervoor warm te krijgen, maar burgemeester A. Pennink houdt de boot voorlopig af. "Als het op onze weg komt, dan zullen we het zorgvuldig op de merites beoordelen"", reageerde Pennink gisteravond nadrukkelijk terughoudend tijdens de raadsvergadering op vragen van de PvdA-fractie. Aanleiding vormt een rapport van de ingenieursbureau Grontmij in opdracht van de regionale werkgroep Kop & Munt waarin staat dat er in de toekomst bedrijventerreinen moeten komen in Den Helder, Schagen, Wieringermeer en Anna Paulowna.

Kritiek

Pennink is begin deze maand door het Helders bestuur benaderd over een bedrijventerrein te praten. De Nieuwediepers legden hem in dat intergemeentelijk overleg het rapport voor. Pennink op zijn beurt leverde ongezouten kritiek op de inhoud van deze studie. „Het viel me bijvoorbeeld op dat Anna Paulowna werd geciteerd terwijl we niet wisten waar die tekst op sloeg. Ik vind dat als een rapport wordt opgesteld dat het een degelijk stuk moet zijn. Maar dit kon de toets der kritiek niet doorstaan. Als je als gemeente meebetaalt aan een organisatie als Kop & Munt mag je dat toch zeker wel verwachten."" Pennink herinnerde eraan aan dat Polderse politici een dergelijk bedrijventerrein in het recente verleden van tafel hadden geveegd. „Maar als het toch langskomt, zullen we dit moeten beoordelen."

De vaststelling van de financiële jaarrekening leverde een venijnige discussie op tussen de kersverse oppositiepartij PvdA en coalitiepartij CDA. J. Veul constateerde namens de PvdA dat de Polder er financieel goed voorstond. „De PvdA laat Anna Paulowna in een florissante positie achter. Hopelijk gaat het college zorgvuldig om met deze erfenis", concludeerde hij zonder blikken of blozen. Om hier aan toe te voegen dat Anna Paulowna op Harenkarspel na de allergoedkoopste gemeente is in de Noordkop. Een en ander zou blijken uit een jaarlijks overzicht dat de gemeentelijke lasten van alle Nederlandse gemeenten vergelijkt. Belangrijke ijkpunten hierbij vormen zaken als milieuheffing en de onroerendzaakbelasting. „Anna Paulowna ligt ver beneden het landelijk gemiddelde", aldus Veul.

CDA-woordvoerder interpreteerde de cijfers duidelijk anders: „Onze conclusie luidt dat de gemeentekas gewoon leeg is. Wij maken ons juist grote zorgen want het ziet er helemaal niet florissant uit. Er is niet eens geld om onvoorziene zaken op te lossen."

Eenmansfractie Lijst Léal, met protestpartij Wesp (twee zetels) en de PvdA (drie) tot de oppositiebanken veroordeeld, probeerde de discussie van een politieke lading te ontdoen. „Ik zie de jaarrekening niet als het sluitstuk van het beleid van de afgelopen jaren. Of onze financiële positie het resultaat is van het gevoerde beleid, staat immers nog te bezien." Veul, ingefluisterd door oud-wethouder en vertrekkend PvdA-coryfee Looijsteijn naast hem, had toch het laatste woord: „Het CDA signaleert een lege kas maar feit blijft dat wij nog steeds een van de goedkoopste gemeenten zijn in Nederland."

NHD