Justitie ziet af van strafvervolging Den Ouden

• donderdag 25 april 2002
  • Categorie: , ,
  • 25 april 2002 - Anna Paulowna  -  Het openbaar ministerie seponeert de zaak van B. Nienhuis tegen oud-burgemeester J. den Ouden van Anna Paulowna.

Volgens Justitie heeft de zaak genoeg aandacht gehad en zal verdere strafrechtelijke bemoeienis niet leiden tot oplossing van de problemen.

De ruzie tussen criticaster Nienhuis en oud-bestuurder Den Ouden bereikte vorig jaar zomer een hoogtepunt (of dieptepunt zo men wil) toen de aartsvijanden elkaar openlijk betichtten van smaad, belediging en laster. Nienhuis, later een van de oprichters van de plaatselijke protestpartij WESP, hekelde Den Ouden jarenlang met name om diens veelbesproken declaratiegedrag als burgemeester.

De inmiddels naar Hoogkarspel verhuisde Den Ouden reageerde daar toen op door Nienhuis onder andere een 'malloot' te noemen, hetgeen hem op een aangifte en zelfs op vervolging kwam te staan. Een schikkingsvoorstel van justitie wees hij van de hand. De oud-burgemeester kondigde daarentegen op zijn beurt aan dat hij Nienhuis zou aanklagen wegens belediging en smaad(schrift). Hij heeft daar later van afgezien.

Plaatsvervangend officier van justitie mr. H.J. Donker is na veel wikken en wegen tot de slotsom gekomen dat het geen zin heeft om Den Ouden te vervolgen. De nu reeds oude zaak tegen de oud-burgemeester van Anna Paulowna zou dan weer in de aandacht komen, waarna Nienhuis bij een mogelijke veroordeling van Den Ouden zou kunnen gaan denken dat alle problemen destijds aan Den Ouden te wijten waren. Volgens Donker is dat een miskenning van de feitelijke situatie, omdat zijns inziens beide heren door hun handel en wandel olie op het vuur hebben gegooid. ,,Zij zijn beiden debet aan de ontstane situatie.''

In een toelichting aan de advocaat van Nienhuis schrijft de officier van justitie dat ook de schaarse zittingsruimte een rol speelt in zijn afweging. Er zijn belangrijker zaken die de aandacht vragen. In de kwestie Nienhuis-Den Ouden heeft al een rijksrechercheonderzoek plaatsgevonden en hebben op het parket met beide partijen gesprekken plaatsgehad. Verdere bemoeienis van het openbaar ministerie zal er volgens Donker alleen maar toe leiden dat de zaak uit evenwicht raakt. Hij heeft zowel Den Ouden als Nienhuis daarom gevraagd voortaan uit elkaars vaarwater te blijven.

Nienhuis zal een klacht indienen tegen de beslissing van de officier van justitie. ,,Er wordt geseponeerd omdat de redelijke termijn van strafvervolging is vergaan. Maar dat ligt dan wel aan de officier van justitie. Mijn advocate en ik hebben hem herhaaldelijk gevraagd waarom het allemaal zo lang duurde. De officier heeft het op z'n beloop gelaten.''

Met de opmerking dat beide partijen olie op het vuur hebben gegooid in de zaak gaat de officier volgens Nienhuis voorbij aan de positie van Den Ouden als burgemeester destijds. ,,Dit is een vrijbrief voor bestuurders om op dezelfde wijze als Den Ouden om te gaan met lastige burgers.'' Behalve een klacht jegens de beslissing van de officier van justitie schrijft Nienhuis ook de nationale ombudsman en de Haagse politiek aan om hen op de gang van zaken te wijzen.

Den Ouden zegt desgevraagd niet verrast te zijn over hoe de zaak nu wordt afgedaan. ,,Ik heb altijd al verwacht dat het zo zou gaan. Verder heb ik geen commentaar.''

Bron: Schager Courant