Verboden bestrijdingsmiddelen moeten uit de kast

• donderdag 21 maart 2002
  • De Algemene Inspectiedienst voert samen met de politie in vier West-Friese gemeenten actie om verboden bestrijdingsmiddelen boven water te krijgen.
    21-3-2002

Ruim zeshonderd agrarische bedrijven kunnen morgen in Obdam hun vergif tegen korting kwijt. "De AID houdt volgende maand controles bij deze bedrijven. Wie dan nog wat in de kast heeft staan, kon een forse boete verwachten.

De actie richt zich op alle agrarische bedrijven in Obdam, Wester-Koggenland, Opmeer en Wognum. Ook de WLTO en de betrokken gemeenten werken mee aan de actie. Akkerbouwers, tuinders, bloembollenkwekers, veehouders en ondernemers van aanverwante bedrijven kunnen hun overtollige middelen morgen afleveren op het regionaal scheidingsdepot van het Centraal Afvalverwijderingsbedrijf op bedrijventerrein De Braken in Obdam.

Niet (meer) niet toegelaten bestrijdingsmiddelen kunnen tussen negen en drie uur er worden achtergelaten tegen de verwerkingsprijs. Die bedraagt 2,11 euro per kilogram, exclusief btw. De vier gemeenten en de betrokken WLTO-afdelingen betalen de kosten van de chemocar op het depot. De agrariƫrs hoeven morgen geen legitimatie te tonen.

Spuitvrije zone
    De AID en de politie inspecteren van 8 tot en met 19 april alle ruim zeshonderd aangeschreven bedrijven. Nalatige agrariƫrs staat strafrechterlijke of bestuursrechterlijke vervolging te wachten. Dat geldt ook voor onjuiste opslag van bestrijdingsmiddelen en het ontbreken van de juiste papieren. Ook wordt de teelt gecontroleerd. Hierbij wordt gekeken naar de verplichte spuitvrije zone van anderhalve meter langs een sloot.

Voornaamste doel van de actie is het weren van alle verboden middelen. Ook particulieren kunnen morgen bestrijdingsmiddelen brengen, hoewel het project niet op hen is gericht. De aangeboden middelen moeten vloeistofdicht dan wel stofdicht zijn verpakt en mogen niet zijn gemengd. Anders worden ze niet geaccepteerd.

Anna Paulowna

De AID heeft een soortgelijke actie eerder gevoerd in het Noordelijk Zandgebied. Bij zo'n tweehonderd bloembollenbedrijven in Anna Paulowna en Breezand kwam toen een slordige 2500 kg verboden bestrijdingsmiddelen boven water. Voorzitter Hans Knijn van de WLTO-Obdam verwacht morgen een veel lagere opbrengst. ,,Met een honderd kilo zal het stoppen, verwacht ik. Wij hebben hier de reizende bollenkraam. In het Noordelijk Zandgebied worden veel meer middelen gebruikt omdat daar percelen ieder jaar teelten kennen.''

Hoofd afdeling milieu S. van den Berg van de AID heeft de indruk dat veel agrarische bedrijven in Noord-Holland middelen in voorraad hebben die verboden zijn of waarvan de toelating is vervallen door veranderde wetgeving. De WLTO verwacht dat de actie wordt uitgebreid tot meer gemeenten in West-Friesland."