Dikke plus van 3,5 miljoen euro op jaarrekening Hollands Kroon komt vooral vanwege incidentele meevallers

• vrijdag 19 juni 2020
  • De gemeenteraad van Hollands Kroon heeft de jaarrekening 2019 vastgesteld. Hierin staat waaraan in dat jaar geld is uitgegeven en welke resultaten wel en niet zijn behaald.

Lydia Jasper 19-6-2020
    De plus van 3,5 miljoen euro komt vooral vanwege incidentele meevallers. Niet alle resultaten zijn behaald, maar over het algemeen waren de politieke partijen positief over de jaarrekening.
    Het positieve resultaat van 3,5 miljoen euro wordt toegevoegd aan de algemene reserve die daarmee stijgt tot bijna tien miljoen euro. Een verstandige keuze in verband met de coronacrisis, zo vindt de gemeenteraad. Het is een onzekere tijd en op dit moment is nog niet duidelijk welke financiële consequenties dit op de lange termijn heeft.
    In 2019 werd er voor het sociaal domein meer geld uitgegeven dan te voren was begroot. Een buffer die gereserveerd was voor onvoorziene kosten (500.000 euro) is nagenoeg niet aangeraakt en eindigt met een positief saldo van 420.000 euro. Nog een meevaller was de algemene uitkering van het rijk van 252.000 euro. Deze wordt in 2020 besteed aan het programma duurzaamheid.
    Noordhollands dagblad