Hollands Kroon gaat nu maar in zee met HVC voor de bestrijding van het woekerende onkruid in de gemeente

• donderdag 2 mei 2019
  • Categorie: , ,
  • Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA -
    Als het een voetbalwedstrijd was geweest, stond de gemeente Hollands Kroon nu met twee tegen nul achter.
    Mike Deutekom 2-5-2019

Het weelderig groeiend struweel in de uitgestrekte gemeente heeft opnieuw een slag gewonnen. Maar Hollands Kroon zet volop in op de returnwedstrijd: de onkruidbestrijder is gewisseld. HVC mag de klus nu gaan klaren.
    Inwoners van de gemeente klagen ongeveer vanaf de gemeentelijke fusie in 2012 al over het groen dat beetje bij beetje terrein lijkt te winnen in de verschillende dorpen.
    Vooral in de Wieringermeer was de onvrede groot. Peter van Garderen, inwoner van de Schepenwijk in Wieringerwerf, trok in 2015 al aan de bel. ,,Ik vind dat de boel verpaupert hier. Het onkruid groeit langs de stoepranden. Voor de gemeentelijke fusie zag het er allemaal netjes uit, nu ziet alles groen. Je kweekt een aso-bende zo’’, zei hij destijds.
    De gemeenteraad van Hollands Kroon was het met hem - en de andere klagers - eens. Er moest een inhaalslag worden gemaakt om het onkruid aan te pakken. Vooral het groen langs stoepranden, dichtgegroeide waterputten en te laat gemaaid gras in de bermen waren een doorn in het oog. Ondanks bezuinigingen wilde de gemeenteraad dat er extra geld beschikbaar kwam voor het groenonderhoud.

Boetes

Dat kwam er ook. ,,Helaas bleek deze onkruidbestrijder niet de door ons gewenste kwaliteit te kunnen leveren’’, zegt wethouder Theo Groot.
    ,,We hadden in het contract staan dat er boetes konden worden opgelegd als de kwaliteitsniveaus niet werden gehaald en dat is ook een paar keer gebeurd. Dat bespaart de gemeente wel geld, maar lost het probleem natuurlijk niet op. Vandaar dat we eind maart het contract voortijdig hebben stopgezet.’’
    Nieuwe uitvoerder wordt afvalverwerker HVC.
    ,,HVC is in andere gemeenten al langere tijd actief in de onkruidbestrijding. Daar hebben ze ervaring opgedaan met een heetwatersysteem, waarmee niet alleen de plant maar ook de wortels van het onkruid kapot gaan’’, legt Groot uit.
    Ander voordeel is dat HVC in handen is van verschillende gemeenten, waaronder Hollands Kroon. Als aandeelhouder kan de gemeente het ’eigen’ HVC direct inschakelen en hoeft er geen aanbesteding te worden uitgeschreven. HVC krijgt een contract voor vijf jaar.

Verbeterd

Peter van Garderen is benieuwd hoe het bedrijf het gaat doen. ,,Ik moet eerlijk zeggen dat het sinds 2015 wel verbeterd is hier in de wijk. Maar het groeiseizoen gaat nu eigenlijk pas beginnen en je ziet nog steeds veel onkruid langs de stoepen. Hopelijk wordt het nu beter.’’

Noordhollands Dagblad