VVD, Forum en CDA in Zuid Holland

• vrijdag 3 mei 2019
  • Den Haag - Forum voor Democratie (FvD), VVD en CDA in Zuid Holland hebben een principe-akkoord bereikt en willen de nieuwe provinciale  coalitie vormen.
    Binnert Jan Glastra 3-5-2019

Binnert Jan GlastraMaar daarmee zijn ze er nog niet: ze hebben samen onvoldoende zetels. Informateur Hans Wiegel gaat nu op zoek naar andere belangstellenden.

Op hoofdlijnen zijn de drie partijen het eens. De drie hoopvolle coalitiegenoten hebben samen 25 zetels.Voor een meerderheid  zijn er nog 3 nodig. Vijf fracties hebben die: GroenLinks (5), CU/SGP (5), D66 (4), PvdA (4) en PVV (4).

Realisme, effectiviteit, betaalbaarheid en draagvlak vormen onderleggers van het principeakkoord, zegt gedeputeerde Floor Vermeulen (VVD). Hij was het die enkele weken geleden bedacht om eerst een hoofdlijnenakkoord te gaan schrijven en dan te gaan zoeken naar een meerderheid, nadat Forum voor Democratie, in Zuid-Holland met elf zetels de grootste, in de ene na de andere provincie als coalitiekandidaat afviel.

Noordhollands Dagblad