Duizend handtekeningen tegen stank van stort Middenmeer verwacht

• donderdag 23 november 2017
  • Noordkop - Het comité ’Weg met de stank’ verwacht zo’n duizend handtekeningen op te halen tegen overlast van de stortplaats aan de Koggenrandweg in de Wieringermeer.
    Ed Dekker
    Duizend handtekeningen tegen stank van stort Middenmeer verwacht

Komende vrijdagavond kunnen ingevulde lijsten worden ingeleverd bij café Brakeboer in Medemblik. Dan blijkt een eerste indicatie van het resultaat.
    Het actiecomité wil de handtekeningen binnenkort milieugedeputeerde Adnan Tekin aanbieden.
    Comitéleden Siem Zeilemaker en Paul Rietmeijer hebben donderdag in het Provinciehuis te Haarlem een oriënterend gesprek met de PvdA’er. Dan wordt ook een datum voor de overhandiging bepaald.
    Als toezichthouder en vergunningverlener moet de provincie een eind maken aan de hardnekkige stank, stellen de actievoerders. Margreet Schermer is het andere comitélid.

VVD

Siem Zeilemaker is ook raadslid voor Progressief West-Friesland in de gemeente Medemblik. Ook hij haalt steunbetuigingen op, net als stadgenoot en collega-raadslid Mark Raat (VVD-fractievoorzitter). Over zijn aandeel zegt de liberaal: ,,Als Medemblikker ruik ook ik geregeld stank van de stortplaats. Daar moet iets gebeuren.”
    Kort voor het uitreiken van de handtekeningen vraagt Zeilemaker politieke steun in de Medemblikker raad voor de actie. Raat wil zich daar ’van harte’ bij aansluiten.
    ,,Maar ik moet dat nog verder met mijn fractie bespreken.” Zo’n vijftien Medemblikkers boden zich anderhalve week geleden aan voor het ophalen van handtekeningen. Zij lopen circa zestig straten in de stad af.

’Idioot’

Trijnie Rombout: ,,Met acties sta ik nooit vooraan. Nu zet ik mij wel in. Wat moet dat moet. De stank is herhaaldelijk en meestal niet te harden.” Hans van Lookeren Campagne noemt de stank ’idioot’. Zijn echtgenote Mariëtte loopt met een lijst.
    De handtekeningenactie wordt uitgebreid. Vanaf komende zaterdag kunnen er lijsten in winkels worden ingevuld. De formulieren blijven er twee weken liggen.

Noordhollands Dagblad