Hollands Kroon 'spekt' Sail

• zaterdag 30 maart 2013
  • Categorie:
  • Hollands Kroon bezuinigt op het onderhoud van het openbaar groen, bibliotheken en het verenigingsleven. Daarom is het voor betrokkenen moeilijk te begrijpen waarom Sail Den Helder 50.000 euro krijgt.

DOOR LYDIA JASPER

„Dit botst", zegt Jan Pater, voorzitter DWOW in Wieringerwaard en de dertien samenwerkende voetbalclubs binnen Hollands Kroon. „Het is curieus dat er een geldtekort is bij de genteemte en dat er wel zoveel geld naar een evenement buiten de gemeentegrenzen kan."

Hollands Kroon trekt op met regiogemeenten Den Helder, Texel en Schagen alsmede de provincie Noord-Holland om Sail Den Helder te ondersteunen. Het evenement is van 20 tot en met 23 Juni, economie is de hoeksteen van de werkgelegenheid in de Kop van Noord-Holland, dus ook voor Hollands Kroon. Gelet op de financiele positie van de gemeente is er voor gekozen de bijdrage te splitsen in een een wit deel van 15.000 euro en een deel via personele inzet (35.000 euro). De bijdrage is eenmalig."

Jan Pater kijkt kritisch naar het nut voor de gemeente Hollands Kroon. „Ik zou zo niet weten welke ondernemers van hier direct voordeel van Sail zouden hebben. De bezoekers blijven toch in Den Helder."

Bij voorzitter Tinus Teeuwen van voetbalvereniging ZAP uit Breezand, kwam het nieuws als een bom binnen. „Ik kan begrijpen dat Hollands Kroon moet bezuinigen en daar haar best voor doet. Maar dit zijn verkeerde overwegingen. In Hollands Kroon wordt bezuinigd op taken die te makeri hebben met vrijwilligers en die worden gedwongen nog harder te werken. En dat gaat om grote bedragen bovendien. Sail drijft niet op vrijwilligers."

Voorzitter Gerrit Kramer van muziekvereniging Wieringerwaard (gekort met 2300 euro) sluit zich geheel aan bij de kritiek. "Wij moeten alle reserves aanspreken en langer met onze muziekinstrumenten doen. Ik zie het voordeel van de bijdrage niet, maar ik zie ook het nut niet van die nteuwe rotonde bij Slootdorp."

Verwondering

Directeur Mannes Westra van Kopgroep bibliotheken kan kort zijn. "Ik neem met verwondering hiervan kennis. Dan heb ik alles wel gezegd."

De Lentetuin krijgt geen subsidie van Hollands Kroon. Het concurrerende evenement Holland Food & Flowers in Bovenkarspel — dat de show in Breezand dit jaar overlapte mocht van Hollands Kroon 4750 euro ontvangen. „Daarover heeft onze voorzitter inmiddels contact opgenomen met de gemeente", zegt penningmeester Marisca Steenvoorden. „Ik vind de bijdrage aan Sail Den Helder 'een hoop geld'. Volgens mij staat het haaks op alle bezuinigingen die de gemeente aan het doorvoeren is. Het is zo tegenstrijdig."

NHD

Misschien is deze geldverspilling weer zo'n onzalig idee van wethouder Meskers?
    Dit college heeft al vaker aangetoond geen enkele binding te hebben met de bevolking van HK en uitsluitend eigen belangen te dienen.
    We moeten ons ook afvragen wat de raadsleden hebben zitten doen tijdens het bekendmaken van deze plannen, ook die zijn mede schuldig en tonen weer aan dat zij totaal incapabel zijn.

Er wordt € 35.000,00 vrijgemaakt voor personele inzet, dat is nogal wat aan manuren in zo'n korte periode.
    We kunnen hieruit concluderen dat een deel van het ambtenarenapparaat gemakkelijk gemist kan worden zodat deze ambtenaren na de Sail wegens overbodig kunnen worden ontslagen en ondergebracht worden bij een sociale werkplaats, of ze kunnen zoals nu ook al het geval is gewoon weer thuis blijven, maar dan niet betaald door de belasting betaler van HK. maar zoals ieder ander, door de WW.
    Of moeten we de gemeente HK. al zien als een sociale werplaats waar bovendien de ambtenaren nu al niet hoeven op te draven omdat ze thuis mogen "werken"?

Economie is kan niet meer gebaseerd zijn op feestjes; toen er nog genoeg geld was functioneerde dat wel enigzins als versneller of aanjager (een begrip van Meskers) van de ceconomie maar oorzakelijk is het nooit geweest. Daar komt meer bij kijken; om te beginnen een degelijk, democratisch, evenwichtig en vooral niet te groot bestuursapparrat. Uiteindelijk zit er in een auto ook maar 1 bestuurder; dit principe zijn wij kwijt; wij hebben nu 10 bestuurders in een auto en iedereen (behalve de bevolking)trekt aan het stuur als het hem uitkomt om aldus de bevolking te plunderen.