"Neonicotinoïden tasten hersenen van bijen aan"

• vrijdag 29 maart 2013
  • Categorie: , ,
  • Gewasbeschermingsmiddelen die neonicotinoïden bevatten zouden volgens een nieuw onderzoek het leervermogen en het geheugen van bijen aantasten.
    Ook de organofosfaten, die soms gebruikt worden bij de bestrijding van de varroamijt in bijenkorven, zou de werking van de hersenen van bijen in de war sturen. De meest negatieve impact werd waargenomen bij gelijktijdig gebruik.

De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat organofosfaten en gewasbeschermingsmiddelen die neonicotinoïden bevatten de werking van de hersenen van bijen aantasten.

De wetenschappers stelden vast dat de bijen hinder ondervinden als ze worden blootgesteld aan een hoeveelheid gewasbeschermingsmiddelen die ook op het terrein voorkomt. "De twee soorten pesticiden samen tonen een nog grotere negatieve impact op de hersenen van bijen en lijken het leerproces van de bijen te belemmeren", zegt Christopher Connolly, onderzoeker aan de universiteit van het Schotse Dundee, en co-auteur van het artikel dat in het wetenschappelijk tijdschrift Nature Communications is verschenen. Hij roept op tot grondiger onderzoek naar alternatieven voor de chemische gewasbeschermingsmiddelen die voor bijeen schadelijke stoffen bevatten.

De studie verschijnt op een moment dat de Europese Commissie probeert om het gebruik van een aantal voor bijen schadelijke chemische stoffen gedurende twee jaar op te schorten.

De Europese lidstaten bereikten een tweetal weken geleden evenwel geen eensgezindheid over een tijdelijk verbod op neonicotinoïden.

Vlaams info-centrum land- en tuinbouw

Dr. Tennekes heeft onlangs nog voorgesteld een IQ-onderzoek van kinderen te doen in de omgeving Breezand. Dit omdat de overschrijding van de dosis een factor 10000 bedroeg; voormalig CDA landbouwstaatsecretaris uit Vlagtwedde vond die overschrijding kennelijk nog niet genoeg want hij deed er niets aan.
    En die boer?; die spoot maar voort.