Boeren die pesticiden gebruiken rond natuurgebieden krijgen een waarschuwing van de provincie Fryslân.
Fryslân treedt strenger op bij gebruik gif rond natuurgebieden. ‘Als ze nog een jaar krijgen, stappen we naar de rechter’
De waarschuwing volgt op een handhavingsverzoek een jaar geleden van de vereniging Meten = Weten en de stichting Natuurbeschermingswacht uit Meppel. Beide clubs zetten zich in voor een gezonde leefomgeving en proberen via rechtszaken het gebruik van bestrijdingsmiddelen terug te dringen, met name als het gaat om lelieteelt.
Dat de provincie nu met handhaving dreigt, heeft te maken met een uitspraak van de Raad van State (RvS) van 2 april vorig jaar. Die ging over een zaak die Milieudefensie aanspande vanwege lelieteelt bij Natura 2000-gebied het Holtingerveld bij het Drentse Vledder. Die uitspraak kreeg uiteindelijk consequenties voor al het middelengebruik rondom Natura 2000-gebieden in Nederland.
Europese bescherming
Dat zijn gebieden die onder Europese bescherming vallen. Wie in de buurt hiervan iets wil ondernemen, moet er zeker van zijn dat de natuur er geen schade van ondervindt. Als dat risico wel bestaat, is er een natuurvergunning nodig. Dat geldt bijvoorbeeld voor festivals vanwege geluidsoverlast of voor melkveebedrijven als het gaat om stikstof.
In de zaak over lelieteelt bij Vledder oordeelde de Raad van State dat het niet duidelijk was of het gebruik van bestrijdingsmiddelen een negatieve invloed had op bijvoorbeeld de insecten in het Holtingerveld. Dat zou dan eerst onderzocht moeten worden via een ecologische voortoets.
38 percelen
Dat geldt dan voor alle Natura 2000-gebieden, dus dienden Meten = Weten en Natuurbeschermingswacht een handhavingsverzoek in voor 64 percelen met sierteelt in dorpen als Jubbega, Hoornsterzwaag, Elsloo en Appelscha in Zuidoost-Friesland. De Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO) voerde daarop in november en december controles uit en concludeerde dat er op 43 percelen bestrijdingsmiddelen waren gebruikt.
Daarvan bevonden zich 38 percelen in een straal van 4 kilometer rond een Natura 2000-gebied. De eigenaren van deze percelen krijgen de komende tijd een brief op de mat van de provincie met het verzoek in beeld te brengen of hun middelengebruik geen schade berokkent aan de natuur, of om uit voorzorg te stoppen met spuiten. Ze krijgen hier een jaar de tijd voor, waarna de provincie over gaat tot handhaving.
Onmogelijke opgave
Een onmogelijke opgave, vindt voorzitter akkerbouw Tineke de Vries van boerenorganisatie LTO. „Het is volstrekt onduidelijk hoe zo’n ecologisch onderzoek eruit moet zien.” De waarschuwing van de provincie komt voor haar niet als een verrassing, gezien de uitspraak van de Raad van State van vorig jaar. „De provincies moeten hier wat mee, ook gezien de handhavingsverzoeken die er liggen.”
Ja een waarschuwing, maar zo werken we natuurlijk niet
De provincie komt de boeren overigens tegemoet door zelf al een onderzoek te laten uitvoeren naar de negatieve effecten van bestrijdingsmiddelen en de maatregelen die genomen kunnen worden om deze effecten tegen te gaan. Fryslân is daarvoor in gesprek met vier andere provincies en het Centrum voor Landbouw en Milieu (CLM).
Te mager
Meten = Weten en de Natuurbeschermingswacht vinden de reactie van Fryslân te mager. „Ze hebben een overtreding geconstateerd en nu gaan ze niks doen”, zegt Geert Starre van de Natuurbeschermingswacht. „Ja een waarschuwing, maar zo werken we natuurlijk niet.”
Jurist Henk Baptist van Meten = Weten sluit een nieuwe rechtsgang niet uit. „Je kunt de wettelijke regels niet negeren. Als de boeren nog een jaar de tijd krijgen, stappen we naar de rechter.” Hij begrijpt niet hoe de provincie bij een grens van 4 kilometer komt. De provincie zegt zich te baseren op een onderzoek van Meten = Weten waaruit blijkt „dat gewasbeschermingsmiddelen zijn aangetroffen tot een afstand van vier kilometer van landbouwpercelen”. De vereniging kwam echter tot een afstand van 7 kilometer, aldus Baptist.
Convenant
Er is al een paar jaar veel te doen om het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de landbouw. Om dit terug te dringen, werkt de sector aan een convenant, waarvoor woensdag de eerste gesprekken zijn gestart. „We gaan reduceren in het gebruik van chemie”, zegt De Vries. „Al is het alleen al omdat we minder middelen tot onze beschikking krijgen. Het is spannend, want je wilt je teelten wel in de benen houden, dat wordt een uitdaging.”
Hoe hoog het reductiepercentage wordt, is nog niet bekend. „We weten dat het zeer gaat doen, maar het moet uiteindelijk wel mogelijk blijven om akkerbouw of groenteteelt te houden in Friesland.”
In juni moet het convenant in hoofdlijnen klaar zijn waarna het verder wordt uitgewerkt per sector.


1 reacties :
Hoe hypocriet kun je zijn als politicus en ambtenaar, in dit geval van de Provincie Friesland, als wel het (landbouw)gif rond natuurgebieden sterk moet worden gereduceerd of verboden, maar niet rond de dorpen en steden? Klaarblijkelijk zijn de levens van burgers veel minder belangrijk als een bepaald stukje, wat ze dan noemen maar allang niet meer is, natuur.
Een reactie posten