PVV wil samen met Meloni en Le Pen

• zondag 2 juni 2024
  • Bij het eerste tv-debat voor de Europese verkiezingen stelde PVV-lijsttrekker Sebastiaan Stöteler zich constructief op, schrijft Carla Joosten.

CARLA JOOSTEN
    Ze is politiek redacteur in Den Haag en schrijft ook over media, de veranderende positie van de vrouw en covert het koningshuis.
    Carla Joosten

Elsevier  2-6-2024

De PVV was afgelopen jaren afwezig in het Europees Parlement, maar lijkt na 6 juni de grootste Nederlandse groep te worden. En dat terwijl de partij nagenoeg geen campagne voert. De regionale krant Tubantia verbaasde zich al dat gerechtsdeurwaarder Stöteler, tevens fractievoorzitter in Overijssel en Almelo, onzichtbaar is in de verkiezingscampagne.

Maar vrijdag 31 mei was hij er eindelijk bij in Op1. WNL had eens niet de landelijke partijleiders uitgenodigd, maar Europese lijsttrekkers. Stöteler maakte zijn debuut. Zijn collega’s duiken al weken op in tal van debatten, veelal buiten het zicht van het grote publiek. De PVV redeneert dat daar weinig valt te winnen.

VVD PROBEERT ZICH TE DISTANTIËREN VAN DE PVV

Kiezers kregen in het door Sven Kockelmann geleide debat een inkijkje in de denkwereld van de lijsttrekkers. Ze zagen hoe GroenLinks-PvdA-lijsttrekker Bas Eickhout zich in bochten moest wringen om duidelijk te maken waarom links in het verleden niks wilde weten van investeringen in defensie en nu wel, liefst op Europees niveau. En hoe Malik Azmani (VVD) moeite deed – mede door zijn mimiek – zich te distantiëren van Stöteler, terwijl hun partijen in Nederland samen een kabinet in elkaar zetten.

Immigratiebeperking is voor Azmani een zaak van de Europese Unie, Stöteler verwees nadrukkelijk naar het nationale Hoofdlijnenakkoord van PVV, VVD, NSC en BBB. Volgens Azmani komt dat pas aan de orde als het Europees Asiel- en Migratiepact mislukt. Gerben-Jan Gerbrandy (D66) probeerde vergeefs te stoken in het vaderlandse huwelijk in spe waar D66 zo tegen is, want de PVV zou ‘extreem-rechts’ zijn.

CONSTRUCTIEVE PVV-LIJSTTREKKER

Stöteler viel ook op door zijn gematigde houding. Het woord ‘Nexit’ valt niet meer. Geert Wilders wil ‘de Europese Unie van binnenuit kapotmaken’. Maar Stöteler wil werken aan betere Europese economische samenwerking en het kabinet helpen om in Brussel zaken voor elkaar te krijgen.

Stöteler kondigde ook aan dat de PVV in de nieuwe rechts-conservatieve Europese fractie wil, waarvoor de Italiaanse premier Giorgia Meloni (Fratelli d’Italia) en de Franse politica Marine Le Pen (Rassemblement National) voorbereidingen treffen.

‘Als wij zetels halen, sluiten wij daar graag bij aan,’ zei Stöteler. Met de Duitse extreem-rechtse AfD, die vorige week uit het uiterst rechtse blok van Identiteit en Democratie werd gegooid, wil niet alleen Le Pen, maar ook de PVV niets te maken hebben.