Onwetenschappelijk wanbeleid,

• zondag 2 juni 2024
  • Pulsvissen is op alle fronten beter dan het over de zeebodem trekken van sleepnetten.

Rients Hofstra 2-6-2024

Onwetenschappelijk wanbeleid,

In de Telegraaf een artikel over de pulsvisserij. Wat de vissers altijd al wisten is na 12 jaar wetenschappelijk onderzoek bewezen: Pulsvissen is op alle fronten beter dan het over de zeebodem trekken van sleepnetten.

Bij het pulsen krijgen de te vangen vissen kleine schokjes, waardoor ze de netten inzwemmen. Daardoor is er veel minder onnodige bijvangst en wordt de zeebodem niet ‘omgeploegd’ wat bij het korvissen met sleepnetten wel gebeurt. Maar wat gebeurt? Het pulsvissen werd populair bij de Nederlandse visser, ten koste van de ouderwetse sleepvissers uit bv. Frankrijk. En de Fransen hebben meer afgevaardigden in het EU-parlement en hebben meer geld om andere landen zonder vissers te bewerken, wat in Brussel moet doorgaan voor democratische processen.

Nu is er eindelijk wetenschappelijk bewijs -er van uitgaande dat de wetenschappers niet door belanghebbenden zijn gevraagd en betaald- wordt dit terzijde geschoven. De belangen van heel veel organisaties zijn onwezenlijk belangrijker dan de waarheid, lobbyisten zijn vele malen machtiger dan saaie wetenschappers.

Hoe zit dit waar het andere beleidsplannen en uitvoeringen betreft? Bij voorbaat durf ik te stellen dat het diep droevig gesteld is met de deskundigheid en de democratische processen.

Neem bv. de milieufanaten, die van alles natetteren, omdat ze te beroerd zijn om zelf te denken. Ze denken Al Gore, Bil Gates, Zweedse Greet en de malloten van 66, GL en bv. Extinction Rebellion-waanzinnigen na, zoals ze zo veel naapen, nadoen en nalopen.

In al hun onbenullige eigenwijzigheden moeten sommige wijken van grote steden van het gas af. In de gemeente Almere is met een natte vinger de keus gevallen op Almere Haven.

Tijdens enkele voorlichtingsavonden werd niet naar de mening van de bewoners gevraagd, maar het besluit als vaststaand meegedeeld. Wel werden de bewoners in de gelegenheid gesteld met oplossingen te komen. Oplossen waarmee ze zonder inspraak worden opgescheept. Gaan alle bewoners samenwerken door bv over te gaan op stadsverwarming voor heel Haven? Of gaat het wijk voor wijk? Of ieder voor zich? In dat laatste geval zouden de kosten per huishouden wellicht hoger uitvallen dan wanneer bewoners één front vormen. Gezamenlijk afdingen op warmtepompen als stadsverwarming onhaalbaar zou worden? Maar hoe gaan mensen met alleen AOW dat financieren? Alleen de pannenset geschikt voor het gas vervangen door een setje voor elektrisch koken is al een aanslag op hun smalle portemonnee!

Op het stadhuis zitten onvoorstelbare vakinhoudelijke onbenullen die het woord democratie al niet eens kunnen spellen (mijn brieven worden door 11 -gekkengetal- fracties domweg niet beantwoord), maar wel zeker weten dat de aarde opwarmt en pretenderen dat met een stadsdeel van het gas te halen we de kloot gaan redden. Helaas zijn zij volledig onkundig omdat ze totaal fout zijn voor- en ingelicht. Ten eerste verwarmt de zón onze planeet, niet de mens. De invloed van de mens in het totale plaatje is minimaal, nog geen halve graad.
    Ten tweede is deze geplande gasoperatie gestoeld op stinkende luchtdampen.
    Immers, een nieuwbouwwijk ook in Almere kon niet worden opgeleverd, omdat het stroomnet het niet aankan. Intussen elektrisch rijden promoten en subsidiëren. Iedereen een laadpaal voor de deur, wat het stroomnet nou net niet aankan. Daarvoor moet de groepenkast worden ‘verbouwd’ en dan nog gaat het niet. Want de toevoerkabels zijn niet dik genoeg. Dus moeten de straten worden opgebroken voor die dikke stroomleidingen. Maar dan zijn we er nog niet, ook de bestaande transformatorhuisjes zijn te klein en er zijn er dan te weinig van. Als de wind de molens laat draaien en de zon de panelen verwarmt, worden de bewoners met zonnepanelen gestraft. Iets van: tijdens de wedstrijd worden de spelregels veranderd door onbetrouwbare beleidsmakers.
    En dan heb ik het nog niet over de warmtepompen die bij iedereen ingebouwd moeten worden. Die gaan het vele dagen per jaar niet doen, omdat het net het niet aankan. En zonder stroom in de wijk kan er ook niet gekookt worden, dus moeten we wennen aan diverse koude maaltijden achterelkaar. En als de krankzinnigheid om ook cashbetalen uit te bannen doorgaat, zullen velen met een volle winkelwagen voor kassa’s komen te staan die een tijd buiten bedrijf zijn, omdat ….! Zelfs de straatverlichting zal ’s winters niet meer betrouwbaar worden als de warmtepompen aan staan, de werkenden thuis komen en de auto aan de stekker zetten, de wasmachine aanzetten en voor een uitvallende tv gaan zitten wachten op het gemanipuleerde achtuurnieuws.

Mag ik stellen dat er in de woonwijken procentueel meer mensen met verstand zitten dan in de raad incl., of juist bij B&W?
    Als de stroom met regelmaat uitvalt en de woningen niet verwarmd kunnen worden, zullen er steeds meer mensen wakker worden. Voor deze mensen geldt blijkbaar dat het eerst veel erger moet worden en bovenal het henzelf moet treffen. En in de kou zitten zonder tv, ’s ochtends niet weg kunnen, omdat met de minimaal opgeladen accu de werkplek niet gehaald gaat worden, treft de gemakzuchtige mens behoorlijk, waardoor er noodgedwongen zelf gedacht moet worden, alleen is het dan wellicht te laat.

Kortom, we gaan ten onder aan onkunde, manipulatie en de belangen van een wereldwijde elite. Wij moeten van het gas af! Maar voor wie, voor wat? We hebben in Groningen nog voor decennia gas voor iedereen. Met de gasopbrengsten kan voor ieder gedupeerd Gronings gezin een aardbevingsproof huis worden gebouwd. Blijkt gas ook nog eens milieuvriendelijker te zijn dan alle gekke apparaten waar niet te recyclen onderdelen in zitten, gevaarlijk zijn voor mens, vogel en vis, terwijl veel grondstoffen middels kinderarbeid worden gedolven. Dus zou ik willen eindigen met: Beste beleidmakers, jullie niet van, maar allemaal aan het gas!

Op de hoogte blijven via e-mail? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief

PLUCHEN REVOLUTIE