Het duurt vaak uren om de brand onder controle te krijgen en kan dagen nadat men dacht dat deze uit was, opnieuw oplaaien.
16-5-2024
Zorgen over exploderende elektrische voertuigen nemen toe
Door Chris Morrison
De bezorgdheid over de veiligheid rond elektrische voertuigen blijft toenemen, waarbij de Australische brandweer- en reddingsdiensten in New South Wales beweren dat ze zich mogelijk ’tactisch zullen moeten terugtrekken” bij een bekneld slachtoffer van een auto-ongeluk als de accu waarschijnlijk zal ontploffen. De Australische journalist Jo Nova berichtte over het verhaal, dat voor het eerst werd genoemd in de EV-blog The Driven, en merkte op:
“Ze zeggen dat de eerstehulpverleners meer training nodig hebben, alsof dit kan worden opgelost met een certificaat, maar de harde waarheid is dat ze praten over het trainen van brandweerlieden en vrachtwagenchauffeurs om te herkennen wanneer ze de reddingsactie moeten staken.”
The Driven, een veelgelezen blog die zeer sympathiek lijkt te staan tegenover de uitrol van elektrische voertuigen, deed verslag van recente getuigenissen die zijn afgelegd in het onderzoek naar elektrische en hybride voertuigbatterijen van de NSW-regering. De schrijver suggereerde dat hulpverleners niet voldoende waren opgeleid om met botsingen met elektrische voertuigen om te gaan, en dat in de ernstigste gevallen bemanningen gedwongen zouden kunnen worden de reddingsacties te staken. Een specifiek punt van zorg betrof de noodzaak om een bekneld slachtoffer na een ongeval snel te bevrijden door de persoon op een “zeer ongewenste manier” naar buiten te slepen. Brand vormt een groot risico bij elk auto-ongeluk, maar kan snel onder controle worden gebracht in een voertuig met een verbrandingsmotor (ICE).
De zorgen over de potentiële gevaren die inherent zijn aan elektrische voertuigen zullen waarschijnlijk toenemen naarmate het aantal voertuigen op de weg blijft stijgen. Explosies van EV-accu’s kunnen zeer snel plaatsvinden, waardoor zeer giftige gassen vrijkomen. Wanneer ze in thermische overdrive geraken, creëren ze zeer hoge temperaturen en zijn ze erg moeilijk te blussen. De explosie kan na vrijwel elke botsing optreden, of het gevolg zijn van een fout in de oorspronkelijke fabricage.
Het duurt vaak uren om de brand onder controle te krijgen en kan dagen nadat men dacht dat deze uit was, opnieuw oplaaien. Nu Net Zero-fanatici wanhopig zijn om ICE-auto’s op korte termijn van de weg te krijgen, zijn elektrische auto’s de enige oplossing voor massaal privévervoer die wordt aangeboden. Veel van de problemen, waaronder de veiligheid, die hen tot een inferieur product maken in vergelijking met auto’s met benzinemotor, worden vaak genegeerd.
Wat er precies bij het blussen van een brand in een EV kan gebeuren, werd dramatisch gedetailleerd beschreven in een recent persbericht van de Wakefield Fire Dept in Massachusetts. Er werd opgeroepen om een brandende Tesla op een besneeuwde Interstate 95 aan te pakken, en rapporteerde:
Wakefield Engine 1 en Ladder 1 startten blussingsoperaties, waarbij grote hoeveelheden water op het voertuig werden gespoten. Meerdere omliggende wederzijdse hulpgemeenschappen reageerden ook om brandbestrijdingsoperaties te ondersteunen en een watershuttle te creëren om voortdurend water ter plaatse te brengen. Motoren van Melrose, Stoneham, Reading, Lynnfield en een watertanker uit Middleton hielpen. Brandweerlieden hadden drie 1¾-inch handlijnen en een ‘blitz gun‘ in gebruik om het batterijcompartiment te koelen… De bemanningen van Lynnfield legden een ononderbroken 4-inch aanvoerlijn aan van Vernon Street tot aan de snelweg. De brand werd onder controle verklaard en na ongeveer twee en een half uur volledig geblust… Het voertuig werd verwijderd na overleg met de Hazmat-eenheid… De bemanningen hebben uitstekend werk geleverd, vooral midden in de storm – op een drukke snelweg2.
Er bestaat weinig twijfel over dat EV-branden toenemen. In Groot-Brittannië voert CE Safety controles uit op de vrijheid van informatie bij lokale brandweerkorpsen en uit het laatste onderzoek blijkt een alarmerende toename van het aantal branden. In Groot-Londen waren er in de periode 2017-2022 naar verluidt 507 accubranden door een aantal EV-types, maar CE Safety trof alleen al in 2022-23 een “gigantische” 219 branden aan. Lancashire zou op de tweede plaats staan met 15 EV-accubranden, maar dit waren er 10 meer in één jaar dan geregistreerd in de vijf jaar tussen 2017 en 2022. Over het geheel genomen was het “zorgwekkend” om te ontdekken dat het aantal elektrische accubranden in de periode 2022-2023 in de meeste gebieden hoger was dan uit de gegevens bleek over een periode van vijf jaar, van 2017 tot 2022. In dat jaar hadden 14 bussen last van accubranden.
Er was een aanzienlijke toename van het aantal e-bikes dat in brand vloog, waarbij CE Safety opmerkte dat lithium zeer brandbaar en reactief is. “Overladen vormt een enorm risico voor huishoudens met voertuigen op lithiumenergie”, merkte de veiligheidsorganisatie op.
Ook over het vervoer van elektrische voertuigen op autoveerboten neemt de bezorgdheid toe. Onlangs heeft Havila Kystruten, die een vloot autoveerboten langs de kust van Noorwegen exploiteert, het vervoer van elektrische, hybride en waterstofvoertuigen verboden. Volgens een rapport in de Maritime Executive is dit de laatste stap van de scheepvaartsector,
“die zich acuut bewust is geworden van het toenemende gevaar van het vervoer van elektrische voertuigen en andere schepen op alternatieve brandstof”.
Havila’s directeur Bent Martini zei dat uit een risicoanalyse is gebleken dat een brand op zee in een voertuig op fossiele brandstof kan worden afgehandeld door systemen aan boord.
“Een mogelijke brand in elektrische, hybride of waterstofauto’s zal externe reddingspogingen vergen en kan mensen aan boord en de schepen in gevaar brengen”, zei hij.
Dat is natuurlijk het nachtmerriescenario. Als er bij mooi weer brand uitbreekt op een veerboot die een overtocht van 30 kilometer maakt, zijn de kansen dat alle passagiers en bemanningsleden overleven groot. Minder goed misschien als er midden in een stormachtige novembernacht tijdens het oversteken van de Golf van Biskaje brand zou uitbreken en het schip met giftige rook zou vullen. De overlevingskansen zouden afnemen als de hoge temperaturen ervoor zouden zorgen dat elektrische voertuigen in de buurt zouden ontploffen.
Gelukkig is de kans steeds kleiner dat we dergelijke ongelukken meemaken. De lijst met nadelen van elektrische auto’s wordt met de dag langer. Er zijn zorgen over het milieu over de productie en mijnbouw van grondstoffen geuit, terwijl ‘angst over het bereik’ veel voorkomt onder automobilisten. EV’s zijn duurder dan ICE-auto’s, terwijl kapotte accu’s ervoor zorgen dat de tweedehandswaarde zeer slecht is. Voor degenen die de achterkant ervan willen zien, kan de onderstaande grafiek enige troost bieden.
Hieruit blijkt de recente koersdaling van de Amerikaanse autoverhuurgigant Hertz. In 2021 ging het bedrijf door met enorme aankopen van Tesla’s. In januari dumpte het er 20.000, en vorige maand duwde het nog eens 10.000 op een inzakkende tweedehandsmarkt.
In de echte wereld – de wereld waar mensen rijkdom creëren door te bieden wat andere mensen eigenlijk willen – leken minder chauffeurs bereid hen in dienst te nemen. De aandelenkoers vertelt zijn eigen spijtige verhaal. Ondertussen wordt de verkoop van elektrische auto’s in heel Europa vaak gedreven door onhoudbare belastingvoordelen, terwijl de auto’s vooral populair zijn bij rijke mensen als tweede of derde stadsauto. Een gedwongen politieke adoptie van elektrische auto’s zal waarschijnlijk grote delen van de Europese auto-industrie vernietigen, omdat deze niet kan concurreren met goedkope Chinese import.
Als het doel is om persoonlijk vervoer voor de massa weg te nemen, zijn elektrische voertuigen een uitstekend idee. Of dat uiteindelijk goed zal uitpakken in hun stemgedrag, is een andere zaak.
***
Chris Morrison is de milieuredacteur van de Daily Skeptic.
***
Bron hier.
***
1 reacties :
Eigenaren van de elektrische voertuigen laten opdraaien voor alle kosten, ook aan het weggesmolten asfalt, ook aan alle zorgkosten die er een mogelijk gevolg van kunnen zijn. Dat moet geen probleem voor de eigenaren zijn met hun gesubsidieerde vehikels als ze zo nodig groen willen zijn.
Een reactie posten