AXA-studie: Elektrische auto’s veroorzaken aanzienlijk meer ongevallen

• woensdag 22 mei 2024
  • Categorie:
  •  Volgens de analyse van AXA veroorzaken elektrische auto’s meer ongelukken dan voertuigen met een verbrandingsmotor.

22-5-2024

Het probleem is echter niet het voertuig zelf, maar de manier waarop de gebruiker rijdt, meldt Blackout News.

Een grondig onderzoek brengt de redenen hiervoor aan het licht. Elektrische auto’s hebben indrukwekkende acceleratie en prestaties. Sommige chauffeurs worden hierdoor eenvoudigweg overweldigd. Dit leidt tot een verhoogd ongevalspercentage. Uit gegevens van verzekeraar AXA blijkt dat bestuurders van elektrische auto’s 50 procent meer aanrijdingen met schade aan het eigen voertuig veroorzaken dan bezitters van auto’s met verbrandingsmotoren ( t-online: 10 mei 2024 ).

Onderschat gevaar: waarom elektrische auto’s zo vaak ongelukken hebben

Elektrische auto’s, vooral de krachtige modellen, hebben veel koppel. Zelfs als u het gaspedaal lichtjes indrukt, accelereert de auto plotseling. Dit kan leiden tot verlies van controle, vooral als de bestuurder onervaren is. Niet alleen neemt het aantal ongevallen toe, ook de soorten ongevallen verschillen: het grootste risico ontstaat bij het accelereren, niet bij het remmen. Vooral grote auto’s met krachtige motoren worden getroffen, waardoor de kosten van schade door ongevallen toenemen.

Een ander probleem is dat veel automobilisten de snelheid van een elektrische auto onderschatten. Deze voertuigen zijn vaak stiller dan conventionele auto’s, wat kan leiden tot onjuiste inschattingen van de snelheid. Deze verkeerde inschattingen vergroten het risico op ongevallen nog verder.

Zwakke punten in de crashtest

AXA-crashtests brachten nog meer zwakke punten aan het licht bij elektrische auto’s, vooral aan de onderkant. Als het voertuig per ongeluk over een obstakel rijdt, kan de onderkant beschadigd raken. De batterij bevindt zich boven dit gebied. Dit wordt beschermd door speciale verstevigingen in de carrosserie – maar alleen aan de voorkant, achterkant en zijkanten, niet aan de onderkant. De onderkant is de achilleshiel van elektrische auto’s, omdat de accu hier geen extra bescherming biedt.

Vraag naar betere beschermende maatregelen

De verzekeraar AXA eist dat fabrikanten hun elektrische auto’s beter beschermen, bijvoorbeeld met extra platen op de onderkant. Omdat een beschadigde accu grote branden kan veroorzaken. De angst voor brand bij elektrische auto’s is echter groter dan het daadwerkelijke risico. Statistisch gezien vliegen slechts vijf op de 10.000 voertuigen in brand, dat is 0,05 procent.

Een ander belangrijk punt is het vergroten van het bewustzijn van de bestuurder. Training en opleiding kunnen het aantal ongevallen helpen terugdringen. Bestuurders moeten worden geïnformeerd over de bijzonderheden en risico’s van elektrische auto’s. Dit is de enige manier om het volledige potentieel van deze voertuigen veilig te benutten.

Elektrische auto’s brengen nieuwe uitdagingen met hun bijzondere technologie en prestaties. Bestuurders moeten zich bewust zijn van de hoge acceleratie en voorzichtiger handelen. Het is ook noodzakelijk dat fabrikanten zwakke punten aanpakken, vooral aan de onderkant, en de voertuigveiligheid verder vergroten. Dit is de enige manier om het aantal ongevallen met elektrische auto’s terug te dringen en de veiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren.

Als u de artikelen van Dissident.one waardeert, kunt u HIER een donatie doen om de site in de lucht te houden.

Vraag naar betere beschermende maatregelen

Weer een extreem linkse hobby die als een kaartenhuis in elkaar sodemieterd.