Woo-documenten onthullen: ambtenaren hebben bewust woord 'moeder' uit wettekst geschrapt

• vrijdag 19 april 2024
  • Categorie: , , ,
  • Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft bewust het woord ‘moeder’ uit een wetstekst geschrapt.

Redactie 18-4-2024

Minister Hugo de Jonge wist hier niets van en vond dat hij 'voor lul' stond, blijkt uit vrijgegeven documenten van het ministerie. In een verzamelwet waarin tikfouten worden gecorrigeerd, zag alleen de SGP een grotere wijziging staan. De Wet basisregistratie personen zou het woord ‘moeder’ vervangen door 'ouder uit wie het kind is geboren'. Toen dit begin maart werd gemeld, schrok De Jonge, blijkt uit opgevraagde documenten onder de Wet open overheid (Woo).

Hoewel uit de Woo-documenten blijkt dat het geen fout was, was De Jonge er niet bij betrokken. De wijziging kwam al in het najaar van 2022 in het wetsvoorstel terecht, toen zijn partijgenoot Hanke Bruins Slot nog minister van Binnenlandse Zaken was. Hoewel de Wet basisregistratie personen onder het gezag van D66-staatssecretaris Alexandra van Huffelen viel, stond de handtekening van De Jonge onder de gehele wet.

NieuwRechts

Het komt nooit meer goed met Nederland, we moeten er maar aan wennen dat het met de dag gekker en gekker wordt, net zo lang totdat ambtenaren en politiek ook zichzelf naar de verdommenis hebben geholpen. Emigreren is nog het laatste redmiddel, maar voor ouderen is het al te laat.