Rutte wil Nederlandse soevereiniteit opgeven om Europese interne markt te verbeteren

• vrijdag 19 april 2024
  • Categorie: , ,
  •  Nederland is bereid soevereiniteit op te geven als dit de Europese interne markt verbetert, aldus demissionair premier Mark Rutte.

Redactie 19-4-2024

Hij ziet dit als een manier om de economische concurrentie met landen zoals de Verenigde Staten aan te gaan. De Europese interne markt, waar vrij verkeer van personen en goederen geldt, heeft volgens Rutte ruimte voor verbetering.

"Er zal meer op Europees niveau moeten gebeuren. Dat betekent dat je sommige nationale competenties moet overdragen. Voor de interne markt zijn we altijd bereid om dat te doen, uiteraard als daar goede redenen voor zijn", aldus Rutte.

Rutte benadrukt dat de interne markt van cruciaal belang is voor de Europese Unie, maar dat deze niet zo competitief is als die van de Verenigde Staten. Op een EU-top in Brussel hebben Europese regeringsleiders uitvoerig gediscussieerd over mogelijke verbeteringen voor deze markt.

Nederland pleit voor meer toezicht op de Europese markt, en Rutte zou graag zien dat kapitaalstromen, zoals investeringen, een duidelijker onderdeel worden van de gezamenlijke Europese markt. Momenteel blijft kapitaal vaak binnen landsgrenzen, wat de Europese economie volgens experts benadeelt ten opzichte van andere grootmachten zoals China en de Verenigde Staten.

Echter, landen als Luxemburg en Ierland, die buitenlandse investeringen aantrekken met speciale wetten, zijn terughoudend tegenover meer controle vanuit Brussel. Rutte erkent dat er nog veel discussie nodig is voordat er overeenstemming is, aangezien landen terughoudend zijn om hun soevereiniteit op te geven. Het uiteindelijke doel is om privaat geld gemakkelijker beschikbaar te maken en investeringen binnen Europa te bevorderen, met name op het gebied van energie.

NieuwRechts