Wanneer Mag de Nederlandse Overheid Soldaten Uitzenden naar het Buitenland? - PhiloStreets #5

• dinsdag 16 april 2024
  • Categorie: , ,
  • Het defensiebeleid moet gebaseerd zijn op heldere principes, niet op willekeurige keuzes.

15-4-2024

Wanneer is het gerechtvaardigd voor onze overheid om Nederlandse soldaten uit te zenden naar het buitenland? Dat is een cruciale vraag voor een vrije samenleving. Als we niet duidelijk kunnen uitleggen waarom we die beslissing nemen, ontstaat er onduidelijkheid. Het defensiebeleid moet gebaseerd zijn op heldere principes, niet op willekeurige keuzes. Anders kunnen machthebbers propaganda en manipulaties gebruiken om hun eigen belangen te dienen, vaak ten koste van de gewone burgers. Om dit thema verder te verkennen hebben we studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam gevraagd om hun mening over dit belangrijke onderwerp te delen in deze video. Wil je graag meepraten over dit soort onderwerpen, je geest verscherpen en nieuwe interessante mensen ontmoet, meld je dan aan voor een van onze discussieclubs via: discussieclub@philonomics.com

Ter overweging ;
    Te vinden op Wikipedia i.v.m dienstweigering ;
    " Wet Gewetensbezwaren Militaire Dienst "
    In 1962 kwam er een nieuwe, verruimde versie van de wet uit 1923. Deze versie verruimde het gewetensbegrip en achtte het ook te respecteren indien gewetensbezwaren zouden voortkomen uit "een godsdienstige of zedelijke (niet politieke) overtuiging die elke deelname aan geweld verbiedt " .
    Hartelijke groet , peter .