Door
Hybride
Toen de hybride-auto’s hun intrede deden gingen de kantoorklerken massaal aan de bijtellingsvriendelijke hybride. Dat de veel te zware Mitsubishi Outlander alleen maar benzine weg gorgelde om deze kolos voort te bewegen deerde geen enkele ambtenaar bij de Belastingdienst: 7 procent bijtelling was de beloning voor deze uiterst milieuonvriendelijke mastodont. Ze rijden inmiddels in Afrika rond, ‘stekkeren’ is voor kantoorklerken tenslotte. Het ding doet het ook op ouderwetse benzine, de noodzaak voor een stekker is er niet, maar een particulier in Nederland gaat zich natuurlijk niet scheel betalen aan belastingen en benzine want ze zuipen wel 1 op 8.
Fully electric
Steeds onlogischere wetgeving maakte uiteindelijk de ‘fully electric’ fiscaal uiterst aantrekkelijk, en dus meerde er tussen kerst en nieuwjaar 2020 nog een dikke ‘zie ginds komt de Tesla-boot’ aan vol met Model 3’s om de hongerige fiscale consument te bedienen. Van een 100 procent elektrische auto weet inmiddels iedereen dat de uitstoot niet uit de auto zelf komt, maar uit de schoorsteen van de elektriciteitscentrale. En met het milieu loopt het al helemaal fout met al dat lithium en andere zeldzame grondstoffen. Maar waar naartoe met zo’n Tesla als de kantoorklerk hem fiscaal heeft uitgemolken? De particulier lust hem namelijk niet. Maar ook de Oostblokker niet. En ook de Afrikaan niet. Zijn er al laadpalen in Nigeria of Angola? Gevolg is een tweedehandsmarkt waar je akelig van wordt als autohandelaar of leasebedrijf, want niemand wil die dingen nog!
Zero-emission
De beleidsambtenaren in Brussel en op de gemeentehuizen in Nederland fantaseren er onverminderd op los. Zero-emission steden bijvoorbeeld. Kan iemand zo’n ongeschoolde ambtenaar nog eens uitleggen dat het juist géén zero-emission is, zo’n 100 procent elektrische auto? De burgers snappen het namelijk wél. Of wat te denken van een totaalverbod op de verkoop van verbrandingsmotoren in 2035? Dat is complete waanzin omdat nu al met 5 procent elektrische auto’s het elektriciteitsnet totaal overbelast is in Nederland. Snapt de burger wel, maar de beleidsambtenaar nog altijd niet. Die blijven vanuit de gemeentehuizen prijsschieten op alles wat beweegt.
Autofabrikanten en consumenten zijn wakker
Degenen die nu wakker zijn geworden zijn de autofabrikanten zelf en de consumenten. Want een auto die in 5 jaar tijd 70 tot 80 procent afschrijft is ook nieuw onverkoopbaar, ondanks al dat belastingvoordeel voor de kantoorklerk. En de banken zitten met hun vingers vuistdiep in de leasemaatschappijen, die lopen nu het risico. En dus keren grote autofabrikanten zich nu tégen de politiek en steken een dikke middelvinger op, ze geloven er niet meer in. Volkswagen ziet de bui hangen, Mercedes snapt het inmiddels, Ford snapt het en ook Fiat snapt het. Wanneer snappen de (beleids-)ambtenaren het nu een keer?
1 reacties :
" Wanneer snappen de (beleids-)ambtenaren het nu een keer?"
Die snappen het ook, maar hun baantje hangt ervanaf. En wat is nu een fijner baantje dan zomer en winter in een lekker behaaglijk kantoor achter de televisie te zitten?
Een reactie posten