Kaart van Hollands Kroon werd stilletjes gewijzigd zodat techgiganten mega-datacenters konden bouwen

• woensdag 13 maart 2024

• HOLLANDS KROON ...
    een document waarin datacenters zijn gepland door ’een kleine kring van bestuurders en ambtenaren’ van de gemeente Hollands Kroon is op onverklaarbare manier vervangen.

Mike Muller 13-3-2024

De komst van zoveel omstreden megadatacenters in de kop van Noord-Holland is mede veroorzaakt doordat een kaart met het gebied voor datacenters stilletjes is gewijzigd zodat er meer van deze ’blokkendozen’ gebouwd konden worden.

Onderzoekers van bureau Berenschot hebben ontdekt dat een document waarin datacenters zijn gepland door ’een kleine kring van bestuurders en ambtenaren’ van de gemeente Hollands Kroon op onverklaarbare manier is vervangen.

De gemeenteraad stemde vervolgens met het document in, terwijl onderzoekers niet kunnen vaststellen ’hoe en waarom’ dit kaartje in de omgevingsvisie terecht is gekomen.

Door de wijziging kon plots een groter stuk grond worden bebouwd met megahallen. „Wel is duidelijk dat er in eerdere versies van de omgevingsvisie een ander kaartje heeft gestaan”, constateren de onderzoekers.

Dat de komst van zogeheten ’hyperscale datacentra’ van techgiganten als Google en Microsoft voor grote vraagtekens hebben gezorgd bij steeds kritischer bewoners, raadsleden en de provincie Noord-Holland blijkt terecht.

Onderschat

Bureau Berenschot stelt vast dat de gevolgen van de megahallen schromelijk zijn onderschat en heeft gezorgd voor ’weerstand en escalatie’ tussen burgers en politiek en tussen provincie en gemeente.

Raadsleden werden de mond gesnoerd, vragen van criticasters en journalisten zijn afwerend behandeld en besluiten over datacentra zijn ’weinig gedocumenteerd en onderbouwd’.

Kennis over zulke grote maatschappelijke ontwikkelingen ontbreekt in het gemeentehuis van Hollands Kroon en een ’kleine kring van ambtenaren en bestuurders’ wist een kaartje waarin datacenters waren ingepland dus op onverklaarbare manier te vervangen.

Verziekte relatie

Ook blijkt dat de gemeente en de provincie met elkaar overhoop liggen omdat ze ’vaak verrast’ worden door elkaars handelen. Dat leidt tot zo’n verziekte relatie dat er ’eerst een interventie’ nodig is om weer met elkaar te kunnen werken.

„De gemeente Hollands Kroon heeft onderschat wat er nodig is van de ambtelijke organisatie voor een grootschalige ontwikkeling als deze”, schrijven de onderzoekers. Zo blijkt ook dat de ’ambtelijke organisatie niet toegerust is’ en dat de ambtenaren die er waren te weinig tegendruk konden geven.

Lees ook: Datacenters leveren Hollands Kroon 1,75 miljoen euro ozb op. Microsoft en Google stutten gemeentefinanciĆ«n

De gemeente Hollands Kroon wil de bladzijde graag omslaan, al lopen er nog steeds rechtszaken en is er nog een groot gebied aangewezen voor nieuwe datacenterontwikkelingen. Het nieuwe college heeft in dat licht het onderzoek samen met de gemeenteraad gevraagd.

In een eerste reactie laat het college weten dat er wat het college betreft ’geen misstanden’ zijn aangetroffen, maar dat het ’traject desondanks escaleerde’. De gemeente erkent dat er ’onvoldoende ruimte is genomen voor tussentijdse gesprekken tussen college, raad en samenleving’.

Lees ook: Geen misstanden bij komst datacenters maar toch waardevol onderzoek, stelt Red de Wieringermeer. ’Gemeente toont lef’

Het gemeentebestuur zegt zich te herkennen ’in de kritische analyse’ van de onderzoekers.

„Zij schrijven dat de beleidskaders tekort zijn geschoten bij de veranderende situatie in de regionale economie, en daarbij veranderende opvattingen in de samenleving. Wij zien daarom dat er in het samenspel tussen bestuur, organisatie, gemeenteraad en samenleving een andere werkwijze nodig is voor de toekomst.”

Lees ook: Microsoft betreurt indianenverhalen: ’Daar zijn we de mist in gegaan’

Lees ook: ’Excessen beteugelen’ met nieuwe richtlijn voor datacenters. ’Hyperscale varianten in Hollands Kroon hebben daarbij als voorbeeld gediend’

Lees ook: Twee procedures datacenters stilgelegd, college Hollands Kroon komt belofte na. ’We hebben gezegd: dit eindigt nu’

Lees ook: Theo Meskers ging als wethouder Hollands Kroon ten onder aan omstreden datacenters langs A7: ’Uitzending Arjen Lubach is heel vervelend gebleken’