D66-minister weigert aangenomen motie over oversterfte uit te voeren

• donderdag 21 maart 2024
  • Categorie: , ,
  • Demissionair zorgminister Pia Dijkstra gaat een aangenomen Kamermotie voor onderzoek naar de huidige oversterfte niet uitvoeren.

Redactie 21-3-2024

Volgens haar wordt er momenteel al voldoende gedaan, en zijn extra maatregelen niet nodig. Dit schrijft de D66'er in een brief aan de Tweede Kamer.

Vorige maand debatteerde de Tweede Kamer voor het eerst over de oversterfte. Er werden toen meerdere moties aangenomen om het onderzoek naar de huidige oversterfte te bevorderen. Dit is volgens de Kamerleden broodnodig, want al drie jaar lang overlijden er wekelijks honderden Nederlanders meer dan verwacht, on onduidelijke redenen. Jaarlijks gaat het om 14.000 extra sterfgevallen.

Maar nu weigert demissionair Zorgminister Pia Dijkstra (D66) om een motie van NSC'er Agnes Joseph hieromtrent uit te voeren. Bij deze motie wordt het kabinet opgeroepen om de datasets en analyses van het CBS over de oversterfte langer toegankelijk te houden voor wetenschappelijk vervolgonderzoek.

De mede-indiener van deze motie waren PVV, SP, VVD en BBB. Deze fracties zijn goed voor bijna een tweederde Kamermeerderheid (93 van de 150 moties). Desondanks legt Dijkstra de motie naast zich neer.

'Ik heb de motie eerder ontraden', schrijft de D66-minister maandag in een Kamerbrief. 'Het kabinet is van mening dat het CBS reeds passend invulling geeft aan de wens van uw Kamer voor wat betreft de toegang tot de remoteaccesomgeving.'

De motie roept ook op om datasets tegen marginale kosten beschikbaar te stellen. Maar dit ziet Dijkstra niet zitten. 'Gelet op deze verplichting in bindende regelgeving kan het CBS niet voldoen aan de wens van uw Kamer om slechts marginale kosten in
    rekening te brengen aan onderzoekers die onderzoek op datasets willen uitvoeren.
    De kosten voor onder andere het opzetten en onderhouden van de
    remoteaccessomgeving worden ook in de integrale kostprijs voor toegang
    doorberekend', aldus de Kamerbrief.

NieuwRechts

Heeft deze ondeskundige demissionaire minister er weleens van gehoord dat zij opdrachten van de kamer uit MOET voeren en dat het haar bovendien zou sieren om ook eens aan de nabestaanden van al die extra doden te denken?

De 2de slaapkamer is een groot toneelspel met uitzondering van FvD.

Als ze de motie niet wil uitvoeren, dan moet ze oplazeren, wegwezen. De 2e slaapkamer heeft die bevoegdheid; ministers die geen moties uitvoeren wegsturen. Doe dat dan eens, stelletje lamzakken!!!

Dekker zei

Het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering dat deze DEMISSIONAIRE Regering ingediende en aangenomen moties niet uitvoert. Deze demissionaire Regering wil zeker weten dat Nederland volkomen naar z'n vaantjes is als ze noodgedwongen plaats moeten maken voor een gekozen regering, tot die tijd kunnen ze doen en laten wat ze willen van de 2e Kamer.