Boeren woest over beschuldigingen van milieuclub MOB. Bollensector wil MOB-voorman aanklagen voor smaad en laster

• donderdag 28 maart 2024
  • Categorie: , ,
  •  Schagen -  Opvallend is dat deze stof in voorgaande jaren ook is gemeten maar niet aangetroffen ....

Mike Deutekom 28-3-2024

„Zeer kwalijk dat er zonder enige aanleiding gewezen wordt naar de bollenteelt voor de gevonden stof dinoterb. Door dit soort valse beeldvorming wordt er vandaag de dag met grote regelmaat naar agrariërs die met een veldspuit rijden getoeterd, gescholden, de middelvinger opgestoken en andere gebaren gemaakt. Zelfs biologische telers hebben ermee te maken.”

Dat zegt Martijn van den Berg, voorzitter van de afdeling Heerhugowaard - Langedijk - Schagen van de agrarische belangenorganisatie LTO Noord en de Koninklijke Algemeene Vereniging voor Bloembollencultuur (KAVB), de brancheorganisatie van de bloembollentelers.

Hij reageert namens de agrariërs in het gebied op de beschuldigingen die Mobilisation for the Environment (MOB) doet richting de sector naar aanleiding van metingen in onder meer natuurgebied het Zwanenwater, bij Petten, langs de N9, bij Waarland, in polder Drieban bij Hoorn en op Texel. „Onderling hebben we besproken of we hier wel op zouden moeten reageren. Maar de beschuldigingen worden gemaakt zonder enige vorm van bewijs of andere feitelijke onderbouwing. En als nu nog de kans bestond dat ze toch waar zouden zijn, bijvoorbeeld door illegaal gebruik of zo, dan had ik mijn vingers er niet aan durven branden. Maar dinoterb is en wordt niet gebruikt in de bollensector. Vroeger niet en nu niet. Daar durf ik mijn handen wel voor in het vuur te steken”, zegt Van den Berg.

Lees ook: Weer verboden stof gemeten in Zwanenwater, milieuorganisatie MOB dringt aan op actie

De agrarische voorman heeft daarom ook een brief gestuurd naar de gemeenteraad van Schagen. „Is dit een reactie om de bloembollentelers structureel in een kwaad daglicht te zetten, zodat het straks gemakkelijker is om alle gronden om te zetten naar natuur? Wij worden sinds een aantal jaren extreem vaak onterecht beschuldigd. Veel agrariërs voelen zich erg aangevallen en zijn bang dat dit gaat escaleren”, schrijft Van den Berg.

Lees ook: Milieuactivist Johan Vollenbroek eist actie tegen giftige stoffen in sloten Venhuizen: ’Verboden middel wordt nog steeds gebruikt’

Fenchloorfos

De inkt van zijn brief was amper droog of MOB kwam met nieuwe beschuldigingen aan de agrarische sector. Dinsdagavond meldde MOB dat er bij het Zwanenwater een tweede verboden bestrijdingsmiddel is gevonden, namelijk fenchloorfos. Dat is een insecticide dat werkt tegen een scala aan insectenplagen.

Fenchloorfos komt voor in het Zwanenwater, maar ook in te hoge gehalten in de omringende wateren, zo heeft MOB onderzocht met meetgegevens van hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier.

NVWA

De milieuclub beschuldigt de agrarische sector in dit geval niet direct, maar plakt wel onder het persbericht ’achtergrondinformatie’ over de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA), de toezichthouder met onder meer als taak de controle op gebruik en toepassing van bestrijdingsmiddelen. „De NVWA heeft in 2022 ruim vijfhonderd controles uitgevoerd naar toepassing van gewasbeschermingsmiddelen en biociden. De inspecties vonden plaats in de akkerbouw, bloembollenteelt, fruitteelt, groenteteelt, sierteelt en onder loonwerkers. Een derde van de geïnspecteerde telers houdt zich niet aan de geldende wet- en regelgeving voor gewasbeschermingsmiddelen. De NVWA constateert al jaren een lage naleving op het gebied van gewasbescherming wat duidt op een structureel probleem”, zo schrijft MOB.

„Opvallend is dat deze stof in voorgaande jaren ook is gemeten maar niet aangetroffen en pas in 2022 opduikt in de meetresultaten van zowel de bestrijdingsmiddelenatlas als de meetdata uit Aqua Desk en dat deze stof wederom met de hoogste waarden opduikt in gebieden rondom het Zwanenwater, net als dinoterb.”

Uit navraag bij directeur Jeroen de Schutter van de regionale coöperatieve gewasbeschermingsmiddelenleverancier CAV Agrotheek in Wieringerwerf blijkt dat fenchloorfos in de Noordkop en West-Friesland niet bekend is. „Ik heb navraag gedaan bij onze techneuten. Niemand kent deze werkzame stof. Het bestaat niet in de archieven van onze administratie. Het wordt dus in ieder geval niet geleverd aan de agrarische sector.”

„Zomaar de agrarische sector de schuld geven, zonder onderzoek te verrichten is te makkelijk. Op deze wijze kan MOB overal alles van vinden. Maar deugdelijke onderbouwing, of navraag bij de bron van de gegevensverstrekker wordt gemakshalve overgeslagen door hen. Ik kan alleen maar concluderen dat ze een ’hetze’ voeren tegen de agrarische sector. Een sector die juist de natuur omarmt en stappen maakt om steeds duurzamer te werken. Nergens vind je een voedselveiliger product dan in Nederland”, laat de directeur weten.

Fenchloorfos

Het middel Fenchloorfos is volgens wikipedia een insecticide dat vroeger gebruikt werd onder andere op vee, varkens of in stalruimten. Het werd ook ingezet tegen vlooien, kakkerlakken en vliegen en werd op vele plaatsen gebruikt (restaurants, supermarkten, bedrijfsruimten waar voedsel werd verwerkt of verpakt, woningen en parken).

Smaad

De KAVB overweegt gerechtelijke stappen tegen Johan Vollenbroek, de voorman van MOB. Voorzitter Jaap Bond van de KAVB laat in vakblad Nieuwe Oogst weten ’wel een beetje klaar te zijn met de valse beschuldigingen van Vollenbroek’. „Onze juristen zijn nu alle publicaties en uitingen van MOB bij elkaar aan het zoeken om te kijken of we ze voor smaad en laster kunnen aanklagen. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier doet nu onderzoek naar de aangetroffen middelen, maar meneer Vollenbroek wacht dat niet af. Ik ben echt woedend op die man”, laat Bond weten.

Noordhollands Dagblad