Rob Roos over rechtse revolte in Europa: 'Verandering hangt in de lucht'

• zaterdag 10 februari 2024
  • Categorie: , ,
  •  De afgelopen jaren wint politiek rechts steeds meer terrein in de politiek.

Redactie 10-2-2024

Alleen al in Nederland werden de afgelopen twee verkiezingen gewonnen door rechtse partijen. Ook in andere plekken hangt een rechtse omslag in de lucht. Volgens Europarlementariër komt bijltjesdag voor links Brussel in juni.

"Er hangt verandering in de lucht. Iedereen in dit Parlement weet: in juni gaan de mensen voor verandering stemmen. Voor meer geld in de portemonnee, voor Fort Europa en voor meer soevereiniteit", vertelt Roos in het Europees Parlement.

Volgens Roos brokkelt de steun voor een progressief klimaatbeleid steeds meer af. "De meerderheid voor radicaal klimaatbeleid vervliegt. Vijf jaar lang zijn de christendemocraten en de liberalen achter de groenen aangelopen, maar daar komt na juni een einde aan. De peilingen liegen niet. Mensen willen niet meer klimaatbeleid, mensen willen meer koopkracht."

Maar zover is het nog niet, waarschuwt Roos. De Europese Commissie heeft namelijk nog wat plannen in petto. "Daarom probeert de Europese Commissie nu nog snel een radicale klimaateis door te drukken: 90 % CO2-reductie in 2040. Nu al geven we duizenden miljarden uit om het weer te veranderen. Niet het klimaat, maar juist het klimaatbeleid is het probleem. Europa verarmt. We verliezen onze industrie, ons verdienvermogen, onze koopkracht. Het is onhaalbaar en onbetaalbaar. In plaats van bezinning wil de Commissie juist versnellen. Nog meer klimaateisen, nog meer armoede."

Maar medio 2024 kunnen EU-lidstaten kiezen voor een andere koers, aldus de politicus. "In juni hebben we verkiezingen. Hét moment voor de mensen om aan de noodrem te trekken. Mijn boodschap? Stem ze weg."

Teveel mensen begrijpen nog steeds niet wat er aan de hand is. Een uitspraak van Pim Fortuyn was: "Zalig zijn de onnozelen van geest".
    Veel meer hoeft er niet gezegd worden over de Nederlandse bevolking, er zijn teveel onnozelen van geest, Pim Fortuyn had 100% gelijk.
    Wilders wil ook veel te veel water bij de wijn doen, zoveel dat er niets van zijn verkiezingsbeloftes overblijft.