Kuipers doet boekje open over plotselinge vertrek: "Uitslag D66 was teleurstellend"

• zondag 25 februari 2024
  •  Ernst Kuipers, voormalig minister van Volksgezondheid voor D66, heeft onthuld dat zijn plotselinge vertrek begin dit jaar onvermijdelijk was, ondanks de vele vragen die het opriep.

Redactie 25-2-2024

Dit verklaarde hij in een interview met NRC. "Als zittend minister kun je niet deelnemen aan een sollicitatieprocedure."

Op 10 januari kondigde Kuipers zijn onmiddellijke aftreden als minister aan, aangezien hij "een functie in het buitenland" zou gaan bekleden. Destijds kon hij geen verdere details geven. Gisteren werd echter bekend dat hij vanaf 1 mei een belangrijke positie zal bekleden aan de Nanyang Technological University in Singapore.

Zijn besluit werd bekritiseerd en leidde tot verontwaardiging. Critici beweerden dat hij het ambt van minister had geschaad. In retrospect vindt Kuipers echter dat dit de enige optie was voor hem: hij moest vertrekken, ook al had hij op dat moment nog geen definitieve nieuwe baan. Volgens hem was er nauwelijks kans dat hij nogmaals Zorgminister zou worden. "De uitslag was voor D66 teleurstellend, dus ik wist vrij zeker dat het voorbij was."

In het interview bevestigt Kuipers dat hij D66-leider Rob Jetten en premier Mark Rutte informeerde over zijn vertrek, maar niet over wat hij precies van plan was.

NieuwRechts