De Hond levert kritiek op idee van extraparlementair kabinet: 'Wie wil daar in stappen?'

• dinsdag 20 februari 2024
  •  Opiniepeiler Maurice de Hond is niet bepaald gecharmeerd van het idee van een extraparlementair kabinet.

Redactie 20-2-2024

De nieuwe informateur, Kim Putters, gaat komende week alternatieve kabinetsvormen onderzoeken. Dit is onder meer een wens van Pieter Omtzigt, maar De Hond is uiterst kritisch op dit idee.

De Hond heeft een lange kritiek geschreven op de wekelijkse Haagse ontwikkelingen. Zo schrijft De Hond het volgende: 'In Den Haag is men nog bezig de juiste definitie te zoeken van een extra-parlementair kabinet. Ik zou het definiĆ«ren als elke regering, waarvan vooraf geen meerderheid van de partijen heeft aangegeven het zeker niet weg te sturen als ze zich in de Tweede Kamer voor het eerst presenteren. In tegenstelling tot een minderheidskabinet met gedoogsteun (zoals in 2010) waarvan naast de deelnemers VVD en CDA, de PVV vooraf had afgesproken om het kabinet te gedogen.'

Maar De Hond vraagt zich af of dit wel de oplossing is voor Nederland. Volgens hem heeft men behoefte aan een daadkrachtig kabinet: 'De grote vraag is dus, of er een extra-parlementair kabinet te vormen is, dat niet op dag 1 door de Kamer wordt weggestuurd. Nog los van de vraag wie er in Nederland in een extra-parlementair kabinet wil stappen, met het risico ieder moment door de meerderheid van de kamer te worden weggestuurd. Een kans die groter is door de instabiliteit van de diverse fracties. (Alhoewel, als je snel wordt weggestuurd, heb je wel recht op wachtgeld!) Ik maak er maar iets joligs van, terwijl eigenlijk het huilen nader staat dan het lachen. Juist in die hele moeilijk periode in de geschiedenis hebben we een stabiel en krachtig kabinet nodig. Hebben we politici nodig die, ondanks grote inhoudelijke en persoonlijke verschillen, zich verbinden vanuit het belang dat die problemen alleen maar groter worden door een langdurige formatie en een zwak kabinet.'

PVV stijgt door naar 52 zetels, kiezers rekenen af met Omtzigt
    De PVV blijft sterk stijgen in de peiling van Maurice de Hond. Volgens de laatste cijfers zou de partij van Geert Wilders bij nieuwe verkiezingen maar liefst 52 zetels behalen, wat 15 zetels meer is dan bij de Tweede Kamerverkiezingen in november 2023.

Tegelijkertijd lijkt de kiezer af te rekenen met zowel NSC als de VVD. De partij van Pieter Omtzigt, NSC, behaalt slechts 11 zetels, wat 9 zetels minder is dan bij de vorige verkiezingen. Volgens De Hond is er sprake van polarisatie binnen NSC. Stemmers die zijn weggelopen, geven aan dat ze Omtzigt niet langer vertrouwen en beoordelen hem met een 4. Maar liefst tachtig procent van hen blijft echter voorstander van een rechtse coalitie.

Aan de andere kant hebben de overgebleven kiezers een veel positiever beeld van Omtzigt en geven hem een vertrouwensscore van 8,3. De helft van deze groep staat open voor een rechtse samenwerking.