#13 Bob de Wit "We staan aan de vooravond van een maatschappelijke revolutie"

• zaterdag 24 februari 2024
  • Categorie:
  •  In deze dertiende BoschCast is mijn gast Prof. dr. Bob de Wit.

24-2-2024

https://www.nyenrode.nl/faculteit-en-... Bob is hoogleraar Strategic Leadership aan Nyenrode Business Universiteit. Bob is een internationaal veelgevraagd spreker en geeft presentaties en lezingen aan grote groepen toehoorders. Hij bereidt leiders in de private en publieke sector voor op de komende economische en maatschappelijke revolutie in Society 4.0. Bob zet uiteen hoe de ophanden zijnde maatschappelijk revolutie zich ontvouwt. De hele samenleving was ingericht op de balans van arbeid en kapitaal. Als je nu kijkt wat de belangrijkste bron van economische waarde creatie is zie je, in de top 10 /20 zit geen grootindustrieel bedrijf meer nu het is nu Big Pharma, Big Food, Big Tech. Politici doen het niet meer vanuit het idealisme maar van opportunisme. Eigenlijk kun je zeggen wat in Den-Haag zit zijn geen volksvertegenwoordigers maar bedrijfsvertegenwoordigers. Politici doen het niet meer vanuit het idealisme maar vanuit opportunisme. Ik zie Maxima vrolijk rondlopen op Davos, die heeft ook niet goed in de gaten waarin we leven. Bob vertelt dat er een nieuwe samenleving gebouwd moet worden, waarvoor het oude systeem eerst moet worden afgebroken. https://society4th.org/product/societ... We zitten in een overgangsperiode. Staan we nu aan het begin? Er komt opstand, het begint altijd met boeren en handelaren. Het wordt gesust maar steekt de kop weer op. Maar als het structureel niet klopt, hoe een samenleving eruit zou moeten zien dan gaat het zich ophopen tot het tot een explosie komt. Dan komt die revolutie waar ik het over heb. Zo is het altijd gegaan, dan kan er van alles gebeuren het zogenaamde butterfly effect. Het wapperen van de vleugels van een vlinder kan al genoeg zijn om de vlam in de pan te zetten. Society 4.0 is een blauwdruk om de maatschappelijk revolutie zacht te laten verlopen. Dank je wel Bob de Wit voor dit openhartige gesprek. Heb je genoten van dit gesprek dan wil ik je vragen, het te delen, te liken. En je te abonneren op @deBoschCast