BBB wil Extinction Rebellion aanmerken als criminele organisatie

• dinsdag 23 januari 2024
  •  Ze zoeken een martelaarsrol. Ze willen graag een boete, zodat ze naar de rechter kunnen.

Redactie 23-1-2024

BBB wil Extinction Rebellion aanmerken als criminele organisatie

De activistische klimaatorganisatie Extinction Rebellion weet als geen ander te laveren tussen acceptabel activisme en het bewust overtreden van de wet, volgens BBB is er een heus kat-en-muisspel ontstaan en moet hier zo snel mogelijk een eind aan komen. BBB-Kamerlid Lilian Helder riep recent de minister op om de organisatie als een criminele organisatie te bestempelen. In buurland Duitsland is eerder al een klimaatorganisatie bestempeld als criminele organisatie.

De BBB-politica vroeg tijdens een Vragenuur aan de minister of het mogelijk is om Extinction Rebellion als criminele organisatie te bestempelen, waardoor het mogelijk wordt om kordater op te treden tegen XR. "Aan dit kat-en-muisspel tussen de overheid en Extinction Rebellion moet gewoon een einde komen. De capaciteit van de politie baart mij zorgen. Zij moeten die mensen iedere keer weer van het asfalt halen of krijgen in de media weer de schuld van alles. Extinction Rebellion weet heel goed hoe zij de wet moet omzeilen. Zij gaat daarin gestructureerd te werk."

"Het OM vervolgt ze niet, want ze zijn geweldloos. Doe het dan gewoon zoals Spanje het doet, want daar noemen ze het een criminele organisatie en dan wordt het een heel ander verhaal. Zij weten precies hoe ze de wet moeten omzeilen en maken daar ook gestructureerd gebruik van. Als ze misbruik maken van het demonstratierecht, dan moet je optreden. Ik vind dat de minister met het Openbaar Ministerie moet gaan overleggen over de vraag: kunnen we hen aanmerken als een criminele organisatie?"

Echter kon demissionair minister Yesilgöz geen inhoudelijk antwoord geven, aangezien het aan het OM is om hier een oordeel over te doen.

OM-topman zorgt voor onrust
    Rinus Otte, topman bij het Openbaar Ministerie (OM), heeft voor de nodige consternatie gezorgd. Bij WNL op Zondag stelde Otte het weinig nut heeft om klimaatactivisten hard aan te pakken, want hier snakken ze juist naar. Volgens Otte is het beter om deze activisten en wetsovertreders met de fluwelen handschoen te behandelen.

Volgens Otte willen klimaatactivisten maar al te graag martelaars worden en dus zou het contraproductief zijn om met harde juridische repressie op te treden, aldus de OM-topman. "Ze zoeken een martelaarsrol. Ze willen graag een boete, zodat ze naar de rechter kunnen. Je kan dat niet met het strafrecht oplossen omdat er al veel te veel zaken blijven liggen."

Huiszoekingen Duitse klimaatactivisten
    In vijftien Duitse steden waren de huizen van klimaatactivisten doorzocht medio 2023. Ze worden verdacht van het oprichten of het steunen van een criminele organisatie. De website van de desbetreffende klimaatactiegroep, Letzte Generation, is inmiddels uit de lucht gehaald.

De Duitse politie en justitie doen momenteel onderzoek naar de financiering van Letzte Generation. De huiszoekingen waren voornamelijk bedoeld om inzicht te krijgen in de ledenstructuur en financiering van Letzte Generation.

Momenteel zijn er zeven verdachten in beeld, in de leeftijd van 22 tot 38 jaar. De verdachten waren bezig om geld in te zamelen en aldus 'verder misdrijven te financieren', meldt Tagesschau. In totaal stond het bedrag al op 1,4 miljoen euro. Twee van de verdachten worden bovendien in verband gebracht met het saboteren van een oliepijpleiding vorig jaar. Desondanks is er nog niemand aangehouden.

Letzte Generation is echter zeer kritisch en noemt de huiszoekingen "helemaal gestoord". Afgelopen december deed de politie al een veeltal invallen in Duitsland nadat Letzte Generation-leden een iconische kerstboom hadden omgezaagd.

Sinds enige tijd haalt de klimaatactiegroep Letzte Generation regelmatig het nieuws omdat hun leden illegale snelwegblokkades organiseren en nationaal erfgoed besmeuren. Dit doen de leden om aandacht te vragen voor een veronderstelde klimaatcrisis. De acties leiden echter tot veel verdeeldheid.

NieuwRechts

Max Q zei

Maar dan ook de "club" die een boek als leidraad heeft wat opruiend is tegen andersdenkenden: Die moeten worden gehaat en gedood. Dat wordt verkondigd in 106 verzen/hoofdstukken in dat boek. Dat mag dus oprecht worden gezien als een criminele organisatie.

Ach Max, neem dan ook even de protesterende boer en corona demonstranten even mee en de christenen, jehova getuigen, klu klux klan aanhangers, boekverbranders, krantenverkopers bij winkelcentra en zeurende pubers, om van schoonmoeders maar niet te spreken. Rust dat willen we in ONS land, en iemand die orde op zaken stelt. Of is die persoon reeds geaborteerd door foetus moordenaars...

Dekker zei

Anoniem, misschien zou respect voor de boeren en de Corona demonstranten wel op zijn plaats zijn.
    De boeren komen op voor alle burgers in Nederland omdat die te onnozel zijn om in te zien dat als we nu niet opkomen voor onszelf we binnenkort de slaven zijn van het WEF. De Corona demonstranten demonstreerden op een VREEDZAME manier tegen de moordenaars van de Overheid, of weet u nu nog niet dat inmiddels alleen al in Nederland tienduizenden mensen aan die prik zijn overleden? Vraag uzelf eens af hoe het kan dat deze corrupte Overheid geen onderzoek wil doen naar de gevolgen van dat gif. Mij is altijd geleerd dat als je niets te verbergen hebt er geen reden is om geheimzinnig te doen.