283 Wat is historisch Links en Rechts? #2 1917-1991. Prof. Kees vd Pijl en Ab Gietelink

• vrijdag 26 januari 2024
  • Wat is politiek links en wat is politiek rechts nog in deze tijd?

26-1-2024

Wat is politiek links en wat is politiek rechts nog in deze tijd? We leven in een verwarrende en paradoxale tijd. We horen ook in alternatieve kring, geregeld onzinnige uitspraken over links en rechts. Er bestaat een rijke polemische geschiedenis waarin progressieve en conservatieve wereldbeelden tegenover elkaar worden geïnterpreteerd. Kees van der Pijl en Ab Gietelink leggen de geschiedenis in 3 programma’s voor U uit. Vorige keer behandelden we #1. 1789- 1917 Van Franse revolutie, liberalisme tot Russische revolutie is gepresenteerd onder nummer xxx In dit programma #2. 1917- 1991 Van Russische revolutie, de westerse sociaaldemocratie tot de val van de Sovjet-Unie. Volgende keer #3. 1991-2024 Hoe links en rechts in de recente geschiedenis te begrijpen? Kees van der Pijl was hoogleraar politieke relaties en heeft een neomarxistische wetenschappelijke achtergrond. Ab Gietelink studeerde rechten en filosofie, werd journalist en theatermaker en ontwikkelde een anarcho-liberaal, pacifistisch wereldbeeld. Vanuit die progressieve tradities interpreteren zij de geschiedenis en gaan we in dialoog. XXX Website: https://alternatief.tv Telegram: https://t.me/AlternatiefTV Donaties: https://alternatief.tv/donaties/ XXX Bestel mijn nieuwe boek TUNNELVISIES. Hoe realiseren we vrede in Oekraïne? Uw donaties zijn cruciaal voor de voortgang van dit kanaal. Zie https://www.alternatief.TV. Hartelijk dank.