#1470: "Je naaste liefhebben als jezelf, is krankzinnig" | Hans Werner, Henri Krop en Mark Wildschut

• vrijdag 26 januari 2024
  • "Zionisme is niet de oplossing voor antisemitisme."

26-1-2024

Er is een nieuwe titel verschenen bij uitgeverij Ten Have/De Nieuwe Wereld en wel 'Verkeerd gedacht, verkeerd geleefd' van de Joods-Duitse filosoof Constantin Brunner, die in 1933 voor de Gestapo naar Nederland vluchtte. Thema's zijn onder meer de verhouding van het Jodendom tot het Christendom, antisemitisme, nationalisme, zionisme en bijgeloof. Het boek is door Arnon Grunberg voorzien van een voorwoord en vertaald door Mark Wildschut. Met die laatste en met Brunner-kenners Hans Werner en Henri Krop, tevens vooraanstaand Spinoza-vorser, gaat Ad Verbrugge in gesprek over dit uiterst actuele boek. "Jodenhaat is mensenhaat."

Bronnen en links bij deze uitzending: - Het boek: https://www.uitgeverijtenhave.nl/boek... - De Constantin Brunner-stichting: https://www.constantinbrunner.net/ned... Alle beetjes helpen ons om u ook in het nieuwe jaar dagelijks van interessante gesprekken te kunnen blijven voorzien. Word patroon op petjeaf.com/denieuwewereld of doneer op NL61 RABO 0357 5828 61 t.n.v. Stichting De Nieuwe Wereld. Alvast bedankt. -- 00:00 Introductie 3:20 Waarom dit boek en waarom nu? 13:18 Christendom, Jodendom, universalisme, antisemitisme en de rechtsstaat 21:30 Het Duits nationalisme van Constantin Brunner, "Mijn volk is mijn volk" 26:39 Bijgeloof, reclame en propaganda: "De mensen kunnen en willen niet denken" 33:34 "Wie slaven wil houden, moet muziek maken" en het gebrek aan een richtinggevende bovenlaag 39:59 "De Joden zijn een ongeluk, maar het zionisme is een nog groter ongeluk" 47:03 De prediking van menslievendheid en het voortleven van het christendom 54:35 Conclusie en aanbeveling -- De Nieuwe Wereld TV is een platform dat mensen uit verschillende disciplines bij elkaar brengt om na te denken over grote veranderingen die op komst zijn door een combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en globalisering. Het is een initiatief van filosoof Ad Verbrugge in samenwerking met anchors Jelle van Baardewijk en Marlies Dekkers. De Nieuwe Wereld TV wordt gemaakt in samenwerking met de Filosofische School Nederland. Onze website: https://denieuwewereld.tv/ DNW heeft ook een Substack. Meld je hier aan: https://denieuwewereld.substack.com/

De Nieuwe Wereld