Omtzigt lekt notitie over PVV/NSC/BBB-kabinet: "Niet de bedoeling"

• dinsdag 5 december 2023
  • Categorie: , , ,
  • NSC-leider Pieter Omtzigt heeft een opvallende notitie gelekt na zijn gesprek met verkenner Ronald Plasterk.

Redactie 4-12-2023

Op een vel papier staat de tekst: 'Niet in PVV/NSC/BBB-kabinet'. Pieter Omtzigt zelf reageert ook op het nieuws en geeft aan dat het niet de bedoeling was dat de aantekeningen zichtbaar waren. Het briefje bevestigt dat Omtzigt nog steeds niet met de PVV samen wil regeren.

Maandag was Omtzigt op bezoek bij verkenner Ronald Plasterk om te praten over de nieuwe kabinetsformatie. Na afloop stond hij nog even de pers te woord, maar hierbij werd er een opmerkelijke notitie gelekt. Op een blaadje stond namelijk geschreven dat Omtzigt liever niet in een kabinet wil met PVV, NSC en BBB.

Momenteel wil Omtzigt niet spreken over een kabinetsformatie met de PVV, omdat hij deze partij ongrondwettelijk vindt. Pas als de PVV openlijk afstand zou nemen van een aantal partijstandpunten, ziet Omtzigt de onderhandelingen weer zitten. Dit weigert Wilders echter te doen, die Omtzigt 'Haagse spelletjes' verwijt.

Kritiek op lek-actie
    Dat Omtzigt op deze manier een notitie lekt, is opmerkelijk. In 2021 lekte toenmalig verkenner Kajsa Ollongren nog de beruchte 'Functie elders'-notitie over hem. Vooralsnog is onduidelijk of Omtzigt de aantekening per ongeluk of expres liet zien.

Op sociale media klinkt er kritiek vanwege Omtzigts actie. Sommigen denken namelijk dat de NSC-leider de gevoelige aantekening expres heeft gelekt. 'Flauwe spelletjes, terwijl Nederlanders snakken naar goed bestuur', reageert columniste Maaike van Charante.

Regering zonder VVD
    Het voorstel van een kabinet met PVV, NSC en BBB is actuele, omdat de VVD niet in een nieuwe regering wil stappen. De partij heeft namelijk tien zetels verloren, en wil hiervan bijkomen. De keuze voor de oppositiebankjes is echter tegen het zere been van de eigen achterban.

Uit een opiniepeiling van EenVandaag blijkt dat veruit de meeste VVD-stemmers een kabinet met de PVV wel zien zitten. Inmiddels heeft ruim een derde van de VVD-stemmers al spijt van zijn stem de partij van Dilan Yeşilgöz, blijkt uit een peiling van Maurice de Hond.Reactie Pieter Omtzigt

Pieter Omtzigt reageert op Twitter op het nieuws. "Deze aantekeningen had ik voorafgaand aan het gesprek met de verkenner opgeschreven. Dat ze zo zichtbaar waren was niet de bedoeling. Ze zijn trouwens gewoon in lijn met de inzet van de brief die ik vorige week namens Nieuw Sociaal Contract aan de verkenner overhandigd heb. (harde grens; zin over minderheidskabinet)."

"De aantekeningen hebben ondertussen wel een bestemming elders gekregen."

Dekker zei

Omtzigt is een achterbakse ex CDA'er en een verlengstuk van het WEF, hij had ook bij D'66 of de VVD kunnen zitten. Het is nooit zijn bedoeling geweest om samen met Wilders in een Kabinet regeringsverantwoordelijkheid te nemen. Precies zo is het met die Turkse van de VVD. We moeten er niet vreemd van opkijken als VVD, NSC, PvdA/GL, BBB, aangevuld met desnoods D'66 een nieuwe Regering gaan vormen. Timmermans wordt dan de nieuwe Premier en ze lachen de Nederlandse bevolking keihard uit. Omtzigt zou aanvoeren dat dit Rechtstatelijke partijen zijn en dat hij daarom niet met de PVV wil regeren. Rutte heeft jarenlang zijn kont afgeveegd met alles wat rechtstatelijk was en Omtzigt stemde bijna altijd mee met Rutte en zijn boefjes. Dat is Omtzigt, een gluiperd 1e klas.