Nederland besluit optie om uit de EU-migratiepolitiek te kunnen stappen

• zaterdag 16 december 2023
  • Nederland hoeft zich nu definitief niet meer dwingend aan Europese asiel- en migratieakkoorden te houden.

Nederland besluit optie om uit de EU-migratiepolitiek te kunnen stappen

(Door: Max Roland – Vertaling: E.J. Bron)

Nederland heeft vandaag zogenaamde “Opt-out”-regelingen besloten, waarmee het land nu fundamenteel kan afwijken van de asiel- en migratiepolitiek van de Europese Unie. De leider van de PVV, Geert Wilders (foto), sprak van een “historische motie”.

Dinsdag dienden de Nederlandse partijen PVV, NSC, BBB en VVD uit het midden-rechtse kamp in het parlement een motie in in verband met asiel en migratie. De motie voorziet in de mogelijkheid van een zogenaamde “Opt-out”. Nederland dient dus een onafhankelijkere migratiepolitiek van de EU te kunnen bedrijven en van bepalingen uit Brussel af te kunnen wijken. Vandaag stemde een meerderheid in het parlement voor de motie.

De stemming is een antwoord op een onlangs gedaan voorstel van de EU ter hervorming van de EU-verdragen. Derhalve dient het vetorecht van de lidstaten op in totaal 65 verschillende terreinen afgeschaft te worden. Nederland hoeft zich nu definitief niet meer dwingend aan Europese asiel- en migratieakkoorden te houden. Het land kan nu punctueel of ook fundamenteel andere regelingen uitvaardigen.

Voorbeeld van de wet is Denemarken

De leider van de PVV, Geert Wilders, was uitermate tevreden met de stemming. Hij sprak van een “historische motie”. Wilders had met zijn migratie kritische PVV onlangs de Nederlandse parlementsverkiezingen gewonnen en werkt momenteel aan een regeringscoalitie met gematigder midden-rechtse partijen. “Het wordt tijd voor ons om de controle over onze eigen grenzen terug te winnen”, verklaarde ook de PVV-parlementariĆ«r Erik van Dijk.

Denemarken geldt als voorbeeld voor de wet. Denemarken bedrijft een wezenlijk striktere migratiepolitiek dan bijna alle andere West-Europese landen. Vluchtelingen krijgen slechts beperkt toegang tot het sociale stelsel. Gezinshereniging is alleen maar onder zeer strenge voorwaarden mogelijk. Bovendien is het aandeel van migranten die in een stadsdeel mogen wonen procentueel beperkt.

Bron:
    apollo-news.net
    Door: Max Roland

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)