Trammelant binnen de VVD: lokale politici willen wel dat partij gaat onderhandelen met Wilders

• zaterdag 25 november 2023
  •  Het rommelt binnen de VVD.

Redactie 25-11-2023

Het rommelt binnen de VVD. De liberale partij heeft fors zetels ingeleverd bij de Tweede Kamerverkiezingen. De Nederlandse kiezer heeft een duidelijk signaal afgegeven: regeren over rechts. Maar VVD-leider Dilan Yesilgöz stelde vrijdag dat ze niet in een kabinet wil gaan zitten. Dit omdat het volgens haar niet aan haar partij is om ditmaal te regeren. Lokale VVD-afdelingen denken er anders over: zij willen dat hun landelijke afdeling de deur openhoudt voor Wilders.

VVD-leider Dilan Yesilgöz maakt vrijdagochtend bekend dat haar partij niet zal deelnemen aan een nieuw kabinet. Dit vanwege het grote zetelverlies. Wel zal de partij openstaan als gedoogpartner voor een centrumrechts kabinet.

"De grote winnaars zijn de PVV en NSC. Ons past na dertien jaar een andere rol. De kiezer heeft ook gezegd: VVD, sla een rondje over. Maar wij gaan wel een centrumrechts kabinet mogelijk maken. Constructieve voorstellen zullen we steunen, het is dus een vorm van gedogen", aldus de VVD-leider.

Volgens Yesilgöz is het duidelijk dat de kiezer de VVD voor de voorgaande jaren heeft afgestraft. "Dat is bijna een derde, en een signaal van de kiezer. Maar we gaan ook weer niet onze rug keren naar al de mensen die wel op ons gestemd hebben."

Lokale VVD'ers willen wel rechts kabinet
    Maar de opmerkingen van Yesilgöz vallen niet goed bij de achterban. De VVD-fractie uit Steenbergen heeft een brief aan de landelijke top geschreven met de oproep wel met Wilders in overleg te gaan over een kabinet.

Ook de jongerenafdeling van de VVD staat open voor een kabinet met de PVV, maar dan wel zonder Wilders als premier.

NieuwRechts