Oud-directeur NOS bekritiseert 'eenzijdige positionering' van NPO na ophef bij Ongehoord Nederland

• woensdag 29 november 2023
  • Afgelopen donderdag ontstond er grote ophef rondom aspirant omroep Ongehoord Nederland,

29-11-2023

nadat presentatrice Raisa Blommestijn het woord 'neger' had gebruikt in een uitzending. NPO-prominent Frederieke Leeflang deelde toen mee dat 'de grenzen van redactionele vrijheid waren bereikt'. Maar nu krijgt zij flinke kritiek van oud-NOS-directeur Bauke Geersing: 'Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van een "trial by media". [...] Uw "aanmoediging" richting mevrouw Margo Smit, de ombudsman van de NPO, heeft trekken van klassenjustitie.'

Afgelopen donderdag was er een nieuwe uitzending van het programma Ongehoord Nieuws. Een item ging over de 'minder belichte zijde van racisme', en in dit geval specifiek: zwart geweld tegen blanken. Na het zien van een paar geweldsfilmpjes gebruikte presentatrice Raisa Blommestijn het woord 'neger'. Dit leidde al gauw tot grote ophef. Ook rechtsdenkend Nederland werd verdeeld door de kwestie.

Frederieke Leeflang sprak zich als direct uit over de desbetreffende uitzending, als de voorzitter van de raad van bestuur bij de NPO. Zo vond Leeflang dat omroep Ongehoord Nederland 'de grens van de redactionele vrijheid heeft bereikt'. Ook wilde ze dat er stappen werden ondernomen. Ze beriep zich hierbij op een Mediawet-artikel waarin staat dat een publieke media-instelling geen haat of aanzet tot geweld jegens een bepaalde groep mag verspreiden. Als dit wel gebeurde, moesten er 'passende maatregelen' worden getroffen. Leeflang wilde dat het Commissariaat voor de Media zich 'hierover uitspreekt'.

Maar nu krijgt haar reactie grote kritiek van oud-NOS-directeur Bauke Geersing. In een open brief schrijft hij: 'Mevrouw Leeflang, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van een "trial by media" die ongehoorde proporties heeft gekregen. Ik had mij kunnen voorstellen dat u als voorzitter RvB NPO een neutrale positie had ingenomen en eerst de resultaten van nader onderzoek afwacht. Het tegendeel is echter het geval. U hebt uw oordeel reeds uitgesproken. Dat lijkt mij op zijn minst voorbarig.' '

Na de uitzending kwamen er veel nieuwe klachten binnen bij de ombudsman van de NPO, Margo Smit. Hierop beriep Leeflang zich toen zij haar reactie gaf op de ON-uitzending. Maar volgens Geersing is niet 'het aantal klachten de amat, maar de inhoud van de klachten'. Het bleek namelijk al snel dat het veelal niet ging over nieuwe klachten, maar over kopieën van oude klachten die nogmaals werden ingediend.

Daarnaast vindt Geersing het kwalijk dat Leeflang het Commissariaat voor de Media opriep om zich 'hierover uit te spreken'. Hij schrijft: 'Uw "aanmoediging" richting mevrouw Margo Smit, de ombudsman van de NPO, heeft trekken van klassenjustitie. Het gaat m.i. over de grens als u zich bemoeit met haar werkwijze.'

Geersing was directeur van de NOS tussen 1992 en 2000. Ondertussen woont hij in Frankrijk, maar nu wil hij heel graag met Leeflang in gesprek over de NPO. 'Ik maak mij grote zorgen om de NPO die zich zo voorbarig en eenzijdig positioneert,' besluit hij zijn open brief.

NieuwRechts