Europese rechter keurt hoofddoekverbod voor ambtenaren goed

• donderdag 30 november 2023
  • Categorie:
  • Terwijl links Nederland Wilders aanvalt om zijn kritiek op hoofddoeken, keurt de EU een hoofddoekverbod goed.

Redactie 30-11-2023

Overheden mogen vanaf heden ambtenaren die 'onzichtbaar' werken, achter de schermen en niet voor het publiek zichtbaar zijn, een hoofddoekverbod opleggen, aldus de hoogste Europese rechter. De rechter stelt wel dat er consequent beleid moet zijn: als hoofddoeken worden verboden, mogen andere religieuze uitingen ook niet meer zichtbaar zijn op de werkvloer.

Het is niet voor het eerst dat het Europees Hof zich achter zulke vormen van hoofddoekverboden schaart. Vorig jaar nog oordeelde het Hof dat een werkgever ook stagiairs mag verbieden religieuze uitingen op de werkvloer te dragen.

Volgens het Hof is het niet in strijd met de vrijheid van godsdienst als overheden hun personeel vragen om geen religieuze symbolen te dragen. Het hof laat het aan de overheden zelf over om te beslissen of ze volledige neutraliteit nastreven, zoals in Frankrijk waar religieuze symbolen niet zijn toegestaan, of dat ze ruimte bieden voor dergelijke symbolen, vergelijkbaar met het beleid in het Verenigd Koninkrijk.

Het Hof schrijft het volgende: 'Het Hof antwoordt dat het beleid van strikte neutraliteit dat een openbaar bestuur aan zijn werknemers oplegt om te komen tot een volkomen neutrale overheidsomgeving, kan worden beschouwd als objectief gerechtvaardigd door een legitiem doel. Maar als een ander openbaar bestuur kiest voor een beleid dat op een algemene manier en zonder onderscheid toestaat dat er zichtbare tekens van onder meer levensbeschouwelijke of godsdienstige overtuigingen worden gedragen, ook in contacten met gebruikers van gemeentelijke diensten, of voor een verbod op het dragen van die tekens dat beperkt is tot situaties waarin er sprake is van dat soort contacten, is dat ook gerechtvaardigd.'

'De ironie'
    De Amsterdamse FVD-medewerker Tanay Bilgin vindt de ironie over deze kwestie wel grappig. Terwijl links Nederland Wilders aanvalt om zijn kritiek op hoofddoeken, keurt de EU een hoofddoekverbod goed. 'Terwijl heel links Nederland staat te huilen om Wilders, is het hun eigen EU die een hoofddoekverbod mogelijk maakt. Ironisch genoeg zou een Nexit dit kunnen oplossen', schrijft Bilgin op X.

NieuwRechts