263 Historie van Israël & Palestina. Deel 2. Auteur: Ab Gietelink

• Categorie:
  •  Israël & Palestina. Deel  2

29-11-2023

Onder voorzitterschap van en Gurion stichtte het Joodse bevolkingsdeel, toen slechts bestaande uit 730.000 mensen, op 14 mei 1948 in het hen toegewezen gebied de staat Israël. Ben Gurion werd de eerste premier. De Palestijnen voelden zich van hun land beroofd. Er ontstond een gewelddadige confrontatie tussen het nieuwe Israël en de Palestijnen. Israël verdreef 750.000 Palestijnen uit hun woongebieden naar naburige landen. De Palestijnen herdenken die gebeurtenis als de Nakba, de Catastrofe. Gaza kwam onder Egyptisch gezag en de Westbank kwam in 1950 onder controle van Jordanië. Israël heeft in de laatste Gaza-oorlog Oktober 2023 de bevolking van Gaza gemaand het gebied te verlaten. Velen vrezen dat ze dan nooit meer terug kunnen keren en zich een tweede Nakba zal voltrekken.

XXX Website: https://alternatief.tv Telegram: https://t.me/AlternatiefTV Donaties: https://alternatief.tv/donaties/ XXX Bestel mijn nieuwe boek TUNNELVISIES. Hoe realiseren we vrede in Oekraine? Uw donaties zijn cruciaal voor de voortgang van dit kanaal. Zie https://www.alternatief.TV. Hartelijk dank. XXX Helpt U met een donatie mee om Alternatief.TV te ondersteunen