Slotverklaring van de G20: geen veroordeling van Ruslands militaire operatie

• zondag 10 september 2023
  •  “een opmerkelijke prestatie in een verscheurde wereld”

Slotverklaring van de G20: geen veroordeling van Ruslands militaire operatie

(Vertaling: E.J. Bron)

Bij de topontmoeting van de G20 in het Indiase New Delhi konden de vooraanstaande industrie- en drempellanden het ondanks mediaal vermoede meningsverschillen over de oorlog in de Oekraïne eens worden over een gezamenlijke slotverklaring. Zo wordt desbetreffend nu ook naar resoluties van de Verenigde Naties verwezen.

In de door meerdere persbureaus geciteerde inhoud van de slotverklaring kon de Russische delegatie de aanwezigen er derhalve van overtuigen dat de oorlogsgebeurtenissen in de Oekraïne in het vervolg niet meer zoals vorig jaar nog expliciet veroordeeld worden. Bovendien werd ook ingegaan op de Russische eisen naar een versoepeling van de sancties.

Zo staat er in de tekst dat men ertoe zou oproepen om de “onmiddellijke en ongehinderde levering van graan, levensmiddelen en meststoffen van de Russische Federatie en de Oekraïne” te garanderen. De hele alinea over het thema Oekraïne-oorlog luidt in de slotverklaring (pagina 6):

We roepen alle staten op tot de grondbeginselen van het volkerenrecht inclusief de territoriale integriteit en soevereiniteit, het humane volkerenrecht en het multilaterale systeem dat vrede en stabiliteit waarborgt.

De vreedzame oplossing van conflicten en inspanningen om crises te overmeesteren evenals diplomatie en dialoog zijn van beslissende betekenis. We zullen ons er gezamenlijk voor inspannen om de negatieve effecten van de oorlog op de wereldeconomie aan te pakken en begroeten alle relevante en constructieve initiatieven die een omvangrijke, rechtvaardige en duurzame vrede in de Oekraïne ondersteunen, alle doelen en grondbeginselen van de charta van de VN betreffende de vreedzame, vriendschappelijke en een goede burenrelatie tussen de naties in de geest van ´een aarde, een familie, een toekomst.”

Bovendien worden in de verklaring veronderstelde atoomwapendreigingen van Rusland bekritiseerd. Desbetreffend staat er in de verklaring (pagina 5):

In overeenstemming met de VN-charta moeten alle staten afzien van de bedreiging met of toepassing van geweld of toepassing van geweld met als doel het verkrijgen van gebied tegen de territoriale integriteit en soevereiniteit of politieke onafhankelijkheid van een staat. De inzet van of de dreiging met de inzet van kernwapens is niet toegestaan.”

De voor de G20-topontmoeting verantwoordelijke Indiase premier Narendra Modi liet op X/Twitter weten:

Het was een productieve ochtend op de G20-topontmoeting in New Delhi.”

Ashok Kantha, voormalig secretaris op het ministerie van Buitenlandse Zaken van India, deelde aan de zender “Al Jazeera” mee dat het aannemen van de verklaring “een opmerkelijke prestatie in een verscheurde wereld” zou zijn. Verwijzend naar het vooraf door de media verspreide gevaar van mogelijk niet te overbruggen verschillen tussen de deelnemers becommentarieerde Kantha:

Het is verbazingwekkend dat de verklaring van de staats- en regeringschefs van de G20-topontmoeting 2023 al op de eerste dag opgesteld kon worden en daarmee alle twijfel en vrees weerlegd werd.”

Bron:
    rt.de

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron
    (www.ejbron.wordpress.com)