Wilders roept Omtzigt op tot samenwerking: 'Anders help jij Frans Timmermans in het zadel'

• vrijdag 25 augustus 2023
  • Categorie: , ,
  •  De politieke waan van de dag wordt al de heel week beheerst door de nieuwe partij van Pieter Omtzigt.

25-8-2023

Daarbij vraagt men veelvuldig of Omtzigt PVV en FVD uitsluit. Dat deed hij ook, al hield de politicus de deur op een kier. PVV-leider Geert Wilders reageert daar nu op en roept Omtzigt op tot samenwerking.

Al tijdens zijn eerste interview na de bekendmaking van zijn nieuwe politieke partij kreeg Omtzigt de vraag voorgeschoteld of hij partijen uitsluit. Hij wilde niet direct uitsluiten noemen, maar stelde wel dat hij zich niet kan voorstellen een coalitie te gaan vormen met partijen als PVV of FVD, omdat die volgens hem buiten Grondwettelijke kaders treden. Hij noemde daarbij voorbeelden als het sluiten van moskeeën en het verbieden van de Koran. “Mensen moeten gelijk behandeld worden en er is godsdienstvrijheid”, aldus Omtzigt. Hij staat echter wel open voor samenwerking met die partijen omdat ze volgens hem op bepaalde thema’s goede standpunten hebben. Bovendien is er nog niets over het nieuwe partijprogramma van onder meer de PVV bekend.

Hoewel Omtzigt dus een slag om de arm hield en niet hardop over uitsluiten wilde spreken, is dat wel de conclusie die veel mensen trekken. PVV-leider Geert Wilders deelt daarover een ingezonden stuk uit De Telegraaf van Alex Hendriks uit Wormer: ‘Het is uiterst jammer dat Pieter Omtzigt bij voorbaat al een coalitie met de PVV uitsluit en dat Frans Timmermans al hint op een samenwerking met Omtzigts NSC. Het zou dus zo kunnen zijn dat een stem op NSC een stem betekent voor een links blok’, aldus de ingezonden brief.

Wilders is het daar roerend mee eens, zo blijkt uit zijn bijschrift: ‘Inderdaad Pieter Omtzigt: samenwerken, niet uitsluiten! Anders help jij Frans Timmermans in het zadel! En Nederland moet vooruit, niet verder achteruit!’

NieuwRechts