Mislukte ideologie – Alarm bij VW: bijna niemand koopt elektrische auto’s

Datum:
  • dinsdag 25 juli 2023
  • in
  • Categorie: ,
  • Alarm bij VW. Klanten kopen bijna geen elektrische auto’s meer,


    25-7-2023


    zo blijkt uit de brandspeech die VW-baas Thomas Schäfer maandag hield voor zo’n 2.000 managers wereldwijd. Hij beschreef zijn toespraak als de “laatste wake-up call“. Schäfer bepleitte een onmiddellijke stopzetting van de uitgaven.

     

    Door Holger Douglas

    Het grootste risico op korte en middellange termijn voor het merk Wolfsburg wordt gezien in de ineenstorting van de vraag naar elektrische voertuigen. VW heeft echter zojuist extra productielijnen gecreëerd voor het elektrische model VW ID in Emden, Brussel en Wolfsburg. De Volkswagen-fabriek in Zwickau werd in 2020 al volledig omgebouwd voor de productie van elektrische voertuigen. Dit is ook de eerste Duitse fabriek van Volkswagen die volledig is overgeschakeld op elektrische auto’s.

    Aan goed klinkende namen voor de nieuwe tijd geen gebrek. Het was bedoeld als onderdeel van het Transform 2025+-programma van het bedrijf. Dit plan voorziet in een uitgebreide omschakeling naar elektromobiliteit. In Zwickau worden elektrische voertuigen geproduceerd op het zogenaamde MEB-platform (modulair elektrisch bouwpakket), dat speciaal voor elektrische voertuigen is ontwikkeld.

    Niemand vroeg wat als bijna niemand de vele mooie elektrische auto’s wilde kopen – althans niet in het openbaar. Over de in de politiek afgekondigde elektrische auto-euforie sprak bijna niemand uit de groep publiekelijk twijfels uit of de elektrische auto wel het vervoermiddel van de toekomst zou worden. En blijkt de voormalige elektro-geobsedeerde VW-baas Herbert Diess de doodgraver van VW te zijn?

    Hij had krachtig geapplaudisseerd toen Merkel beval dat er in 2020 een miljoen elektrische auto’s op de weg moesten zijn. Ze was kanselier. Zoals gebruikelijk in planeconomieën, werd dit “doel” van de geplande economie ondanks enorme subsidies niet gehaald. Op 1 januari 2023 werden er 1,01 miljoen elektrische voertuigen gerapporteerd. Volgens het Kraftfahrtbundesamt zijn  er in totaal 48 miljoen auto’s.

    Maar al te veel elektrische auto’s verstoppen de showrooms. volgens klachten van dealers. “Voor sommigen reden ongevraagd hele vrachtwagens vol ID-voertuigen aan”, zegt een VW-partner tegen Manager Magazin. “Ze weten niet wat ze ermee moeten doen.” Bijzonder bitter: het rapport zegt dat de vraag naar verbrandingsauto’s de min niet kan compenseren.

    VW heeft al een deel van de uitzendkrachten uit de fabrieken gehaald. In Zwickau wil Thomas Schäfer bijvoorbeeld overstappen van drie- naar tweeploegendienst.

    Het gebrek aan interesse in elektrische auto’s zal vanaf september waarschijnlijk alleen maar groter worden, omdat er dan geen elektrische subsidies meer zijn voor wagenparkklanten. Als de subsidies wegvallen, stort de verkoop in.

    Te korte actieradius en te duur – wie zou een auto kopen die duurder is dan de bestaande met minder prestaties? De politieke propaganda om auto’s op elektriciteit te laten rijden is ronduit belachelijk – elektriciteit die te duur en nauwelijks beschikbaar is.

    Niets nieuws, we hebben bij TE lang geleden natuurkunde als spelbreker genoemd en de fysieke en technische limieten van batterijaandrijvingen beschreven. De elektrochemie is grotendeels ontwikkeld, de actieradius kan in wezen alleen worden vergroot als er meer accumassa in de auto wordt gepakt. Dit maakt het nog moeilijker dan het al is. Het kan alleen verder gaan als er een fundamenteel nieuw idee ontstaat – dat echter niet eens in de verste verte zichtbaar is.

    De voormalige motorontwikkelaar Fritz Indra heeft er steeds op gewezen dat het voorgestelde verbod op verbrandingsmotoren vanaf 2035 wordt opgeheven. Indra had in motorontwikkeling voor een aantal autofabrikanten gewerkt en kent thermodynamica en Mr. Carnot. Hij weet ook dat autofabrikanten blijven werken aan nieuwe verbrandingsmotoren. Alleen worden ze niet meer geproduceerd in voormalig motorontwikkelingsland Duitsland.


    Overigens geen Duits fenomeen: op foto’s uit China zijn gigantische hopen onverkochte e-cars te zien.

    De elektrische auto-ideologie heeft dus grote kansen om het symbool te worden van een krankzinnig politiek bepaald industriebeleid – met gigantische bergen gebruikte en ongebruikte elektrische auto’s.

    Een soortgelijk voorbeeld: die windturbines en fotovoltaïsche installaties die een hoop afval achterlaten waar niemand raad mee weet. De rotoren van de windturbines die niet meer nodig zijn, worden begraven. Dat gaat niet goed met het aantal elektrische auto’s.

    ***

    Bron hier.

    Deze bijdrage verscheen eerder hier

    ***







    0 reacties :

    Een reactie posten