Verwarring rond het Amstelmeer waar autoriteiten naar elkaar kijken: wie is er de baas?

• donderdag 27 juli 2023
  • Categorie:

• Hollands Kroon - WESTERLAND
    Wat mag er wel en niet op het Amstelmeer en wie is er nu eigenlijk de baas?
     Lars van der Bel 27-7-2023                                                                                                                                                                                                                                                                                           Dat is wat belanghebbenden zich afvragen na de reactie van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) in deze krant afgelopen vrijdag naar aanleiding van meldingen van (verkeers)overtredingen op en rond het Amstelmeer.

Waar vooral verwarring over bestaat is een zogenoemde durfsportlocatie op het Amstelmeer, een plek waar ’het opzoeken van de maximumsnelheid de uitdaging is’. Belanghebbenden herkennen een situatie waarbij wind- en kitesurfers durf tonen, met onder andere het opzoeken van de maximumsnelheid, maar vragen zich af in hoeverre dit van toepassing is op de bestuurders van waterscooters en jetski’s. Immers varen zij met regelmaat ’veel’ harder dan twintig kilometer per uur en lijken zij daarbij niet gehinderd door welke locatie of zone dan ook.

„Dat zou zijn aangegeven met borden op de kant”, illustreert Niek van der Linde, instructeur van de surfschool aan het Amstelmeer. „Allemaal dingen waar ik nog nooit van heb gehoord en die ik nooit heb gezien.”

Waaghalzen

Van der Linde staat niet alleen in die opvatting. Lammert de Haan, havenmeester bij watersportvereniging ’Amstelmeer’, ziet waterscooters eveneens het hele meer bestrijken, al geeft hij daarbij wel te kennen dat hij en andere leden van de vereniging geen overlast ervaren van de waaghalzen.

Lees ook: Amstelmeer is verworden tot vrijplaats, zeggen recreanten en ondernemers. ’Het zijn groepen waar je liever met een boogje omheen loopt’

„Ook bij ons is dit onbekend”, beaamt Chrit Souren, bestuurslid van ’De Marine Watersportvereniging’ te Westerland over de genoemde locaties en zones. „Al kunnen die kitesurfers ook hard gaan, misschien dat het daarnaar verwijst. Maar dat er een aparte locatie zou zijn, aangegeven met borden, daar kijk ik van op. Meestal worden deze locaties aangegeven met gele boeien. Het is niet uniform in Nederland, maar die vallen wel op. Op het IJsselmeer zie je dat bijvoorbeeld. Vreemd dat dergelijke bebording mij op het Amstelmeer nooit is opgevallen.”

Speedboot

Instructeur Van der Linde haakt daarop in: „Ik weet ook van het bestaan van durfsportlocaties op het IJsselmeer. Die zijn er voor bijvoorbeeld surfers, maar ook voor waterscooters of speedboten. Bij haven Oude Zeug was er voor de laatste twee een locatie voor snelvaart, daar konden ze het gas open trekken. Prima, daar heeft ook bijna niemand er last van. Alleen wat ik ook al heb opgemerkt is dat het Amstelmeer volgens de Omgevingsverordening een stiltegebied is. Ik kan me niet voorstellen dat ze daar snelvaart willen hebben. Sterker nog: ik heb het een keer opgezocht en daaruit bleek dat het in stiltegebieden verboden is om met waterscooters en jetski’s te varen.”

Wat eveneens in de Omgevingsverordering staat: een maximumsnelheid van negen kilometer per uur in stiltegebieden, tenzij anders besloten door de Gedeputeerde Staten. En dat brengt de vraag met zich mee wie of wat er nu eigenlijk over het Amstelmeer gaat. Is het Binnenvaartpolitiereglement leidend, zoals het Hoogheemraadschap stelde, in combinatie met een door de gemeente ingestelde surfzone en een durfsportlocatie aangewezen door de provincie? Of prevaleert de aanwijzing van het stiltegebied en zwaait de provincie daarmee de scepter boven het Amstelmeer?

Sluitend

In een reactie op eerder in de week gestelde vragen geven provincie en hoogheemraadschap aan nog niet met sluitende antwoorden te kunnen komen. Dit heeft te maken met vakanties van werknemers verantwoordelijk voor de portefeuilles water en recreatie. Ze onderkennen echter ook dat het te maken heeft met de ingewikkelde situatie op het Amstelmeer, waar sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid. Juridisch gezien maakt dat het een vrij technisch verhaal. In een statement afgegeven door de provincie, maar onderschreven door de andere autoriteiten, valt te lezen: „De provincie is in gesprek met de gemeente Hollands Kroon en Hoogheemraadschap Noorderkwartier over dit gebied. We zijn de onduidelijkheden over de rolverdeling aan het bespreken en gaan daar afspraken over maken.”

De autoriteiten hopen halverwege augustus op zijn vroegst - maar waarschijnlijk later diezelfde maand - met een eenduidig antwoord te kunnen komen.

Noordhollands Dagblad