Vrees voor natte voeten is absoluut niet nodig, zo zegt het waterschap De golven klotsen op de Helderse zeewering.

Datum:
  • zaterdag 3 juni 2023
  • in
  • Categorie: ,
  • Westerland  - Inwoners hoeven, nu dat is gebleken, niet ineens bevreesd te zijn voor natte voeten of acuut overstromingsgevaar. 





    Vrees voor natte voeten is absoluut niet nodig, zo zegt het waterschap De golven klotsen op de Helderse zeewering. 

    Martijn Gijsbertsen 3-6-2023

    Hoewel ruim de helft van de primaire waterkeringen in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal niet voldoet aan de aangescherpte normen voor waterveiligheid en kustbescherming is er allerminst reden tot paniek.

    Inwoners hoeven, nu dat is gebleken, niet ineens bevreesd te zijn voor natte voeten of acuut overstromingsgevaar. 

    Dat stelt Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK), het waterschap in dit gebied en tevens beheerder van dijken en duinen, in reactie op een alarmerend rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). 

    Ondergrens 
    Die overheidsdienst constateerde op basis van controles door Rijkswaterstaat en waterschappen dat veel Nederlandse waterkeringen door de ondergrens zakken. 

    Van de 269 kilometer aan waterkeringen in Noord-Holland is aan de Noordzee-, Waddenzee- en IJsselmeerkust zo’n 152 kilometer (56,7 procent) momenteel afgekeurd. 

    Het gaat vooral om dijktrajecten langs het IJsselmeer die niet voldoen: Medemblik-Enkhuizen, Enkhuizen-Schardam, Schardam-Edam en Edam-Amsterdam. Ook de Waddenzeedijk op Texel (De Cocksdorp-Mokbaai), de verlengde Helderse Zeewering, Havendijk en Koegraszeedijk bij Den Helder (Huisduinen-Oostoever), de Wieringer Zeewering (Westerland-Den Oever) plus waterkering van IJmuiden (sluizencomplex) kleuren oranje of rood. „Er hoeft maar ergens een paar meter niet op orde te zijn of een heel traject wordt afgekeurd”, nuanceert HHNK-woordvoerder Jorrit Voet het geschetste beeld. 

    Zwakste schakel 
     „Dat kan gaan om stabiliteit, andere faalmechanismen, over dijkbekleding: gras, stenen of asfalt. Het kan ingrijpend, maar vaker iets relatief kleins zijn. Als adagium geldt: een heel traject is zo sterk als de zwakste schakel.” 

    De wettelijke normen waaraan dijken en duinen, dammen, kademuren en sluizen moeten voldoen, zijn vanwege de voorspelde zeespiegelstijging en klimaatverandering aangescherpt. 

    „Deze nieuwe normen gelden vanaf 2050. Dus we hebben nog 27 jaar om, als er een deel niet voldoende scoort, daar wat aan te doen. Zoals het er nu in ons werkgebied bij ligt, is het in principe veilig. Mensen kunnen wat ons betreft gerust slapen.” 

    Alle waterkeringen worden eens in de 12 jaar uitvoerig gecontroleerd en beoordeeld. 

    De rapportages gaan naar de ILT. Afhankelijk van de uitkomsten wordt door de overheid budget vrijgemaakt en zullen adequate versterkingsmaatregelen worden genomen. 

    „Het project Markermeerdijken is vrijwel voltooid, dan springen aan die kant van het IJsselmeer straks enkele dijktrajecten alweer op groen. Verder is voor de Wieringer Zeewering recent geld uitgetrokken voor verbeteringen. Zo pakken we alle knelpunten op en aan”, verzekert Voet. 

    „De Waddenzeedijk op Texel is niet zo heel lang geleden versterkt, helaas nog volgens de oude veiligheidsnormen. Dus daar moet binnenkort weer wat aan worden gedaan.” 

    Waterschappen kijken altijd vooruit, benadrukt de woordvoerder. „De dijken voldoen nu aan de normen van vandaag. We zijn alert, houden al onze waterkeringen scherp in de gaten’’, zegt Voet. 

     Verontrustend 
    ,,Het beeld voor 2050 oogt op het eerste gezicht misschien verontrustend, als je het omdraait, is in feite bijna de helft nu al in orde. Dus inwoners van Noord-Holland hoeven zich absoluut geen zorgen te maken over de veiligheid van de dijken en hunzelf. We werken er elke dag aan.”

    Noordhollands Dagblad


    0 reacties :

    Een reactie posten