Wilders juicht CDA-kritiek op nieuwe Pensioenwet toe: 'Luister naar je eigen achterban'

• zondag 21 mei 2023
  • Categorie: , , ,
  • Het wetenschappelijk bureau van het CDA keert zich faliekant tegen de nieuwe Pensioenwet.

Redactie 20-5-2023

Volgens de CDA-denktank neemt de nieuwe Pensioenwet te veel onzekerheid en risico met zich mee. PVV-voorman Geert Wilders is blij om te zien dat de CDA-denktank zich keert tegen de wet die onder meer uit de koker komt van de Haagse CDA.

Dit wordt een ramp, de CDA-senatoren moeten deze wet terugsturen naar de Tweede Kamer", aldus CDA-medewerkers van de denktank tegen de Telegraaf. "Het is zo faliekant duidelijk waarom we hier als CDA tegen moeten zijn. Het nieuwe pensioenstelsel staat zó haaks op alles waar wij als partij voor staan. Je kunt hier niet voor stemmen. De Eerste Kamer heeft als plicht om zich te vergewissen dat het met de pensioenwet niet zo vergaat als het leenstelsel en de kinderopvangtoeslag. Iedereen zegt daarvan ’dat hadden we nooit zo moeten doen."

Wilders juicht de kritiek van deze CDA'ers toe: 'Kappen met die asociale nieuwe pensioenwet, Nederland wil geen pensioenroof! Stem er niet mee in CDA, luister naar je eigen achterban! Het is sowieso ondemocratisch om die wet er nog snel even door te jassen, vlak voor de nieuwe Eerste Kamer wordt beëdigd. NIET DOEN!'

Kritiek PVV op het nieuwe stelsel
    Het kabinet is bezig met een grote pensioenhervorming. Het is tijd voor een nieuw stelsel dat past bij onze tijd, vinden ze. Maar Léon de Jong, Tweede Kamerlid namens de PVV, is het hier niet mee eens, en voorziet zelfs grote problemen. "Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig? Dat vragen pensioenexperts zich nu ook af," zegt hij vandaag in een commissievergadering.

De nieuwe hervorming van het pensioenstelsel is "de grootste hervorming binnen de sociale zekerheid die wij ons kunnen voorstellen", constateert PVV-Kamerlid Léon de Jong. Maar over het nieuwe pensioenstelsel is nog erg weinig duidelijk. Zo hadden de cijfers al op 1 september bekend gemaakt moeten worden, maar is dat nog steeds niet gebeurd. Bovendien beslaat uitleg van het nieuwe plan maar liefst vierhonderd pagina's, en wellicht is zo'n stapel papier een teken ervan dat de zaken veel moeilijker worden gemaakt dan nodig. Zelfs pensioenexperts begrijpen er maar weinig van, en dus is het beter om het plan niet uit te voeren, vindt De Jong.

"Voor wie doen we dit nu? Schieten we er wat mee op? Het is volgens mij gebaseerd op een economische aanname dat als we overgaan naar die solidaire of flexibele premie-overeenkomst met dat opgebouwde pensioen, dat er dan per saldo welvaartswinst komt. Maar dat is wel een economische aanname," zegt De Jong. Volgens hem moet er eerst meer onderzoek worden gedaan naar de risico's. Het idee dat 'het allemaal wel goed komt' overheerst, terwijl zo'n hervorming ernstige gevolgen kan hebben.

Het gaat immers om een pensioenpot van 1500 miljard euro. En vanwege de stijgende inflatie is er nog weinig onzeker over de toekomst. Als het kabinet toch de hervorming doorzet, is dat een "categorale, historische fout", vindt De Jong. Mensen worden nog verder de armoede in gedrukt, en er kunnen procedures worden aangespannen tegen de overheid vanwege dit plan.