Turkije: Erdoğan wint beslissende verkiezingsronde

• maandag 29 mei 2023
  • Categorie: , ,
  •  Ik bedank mijn volk dat het ons een feest van de democratie heeft geschonken”, aldus de president.

Turkije: Erdoğan wint beslissende verkiezingsronde

Erdoğan wint officieel met 52,14% van de stemmen de beslissende verkiezingsronde in Turkije en blijft president. Poetin, Orbán, Macron en Trump hebben hem al gefeliciteerd.

Kort voor 23.00 uur plaatselijke tijd (hier 22.00 uur) was het officieel: de huidige president Recep Tayyio Erdoğan (69) wint volgens de kiescommissie met 52,1% van de stemmen de beslissende verkiezingsronde. Zijn 74-jarige uitdager Kemal Kılıçdaroğlu zou 47,9% hebben gehaald. Poetin, Orbán, Macron en Trump hebben hem al gefeliciteerd.

De verkiezingswinnaar heeft zichzelf ´s avonds op het dak van een bus in Istanboel tot winnaar verklaard:

“We hebben de tweede ronde van de presidentsverkiezingen afgesloten. Ik bedank mijn volk dat het ons een feest van de democratie heeft geschonken”, aldus de president. En verder:

Ik bedank iedere burger die zijn wil bij de stembus tot uitdrukking heeft gebracht. Ik bedank alle leden van mijn partij. Ik zal hun vertrouwen verdienen, zoals ik dat in het verleden heb gedaan.”

De verliezende oppositiekandidaat Kılıçdaroğlu sprak op de verkiezingsavond van de “meest onrechtvaardige verkiezing” die ooit in Turkije plaatsgevonden zou hebben. Op het land zouden nu “nog veel grotere crises” wachten.

Bron:
    unser-mitteleuropa.com

Vertaald uit het Duits door:
    E.J. Bron

(www.ejbron.wordpress.com)