[LIVE] Wet toekomst pensioenen (WTP) - Pensioendebat Eerste Kamer

• maandag 22 mei 2023
  •  Live: Wet toekomst pensioenen (WTP), Pensioendebat - Eerste Kamer.

22-5-2023

Live: Wet toekomst pensioenen (WTP), Pensioendebat - Eerste Kamer. De Eerste Kamer debatteert op 22 mei over de Wet toekomst pensioenen, het Pensioendebat. Sprekerslijst: 1. Van Gurp (GroenLinks) 25 2. Crone (PvdA) 30 3. Moonen (D66) 20 4. Frentrop (Fractie-Frentrop) 25 5. Van Rooijen (50PLUS) 110 6. Van Ballekom (VVD) 30 7. Kox (SP) 25 8. Oomen-Ruijten (CDA) 40 9. Prast (PvdD) 25 10. Schalk (SGP) 15 11. Otten (Fractie-Otten) 35 12. Van Strien (PVV) 25 13. Raven (OSF) 20 14. Berkhout (Fractie-Nanninga) 15 15. Huizinga-Heringa (ChristenUnie) 25 Bewindspersonen: Carola Schouten - Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen in kabinet-Rutte IV. Dit wetsvoorstel wijzigt de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel en enkele andere wijzigingen. Het wetsvoorstel komt voort uit het in 2019 door het kabinet met werknemers- en werkgeversorganisaties gesloten akkoord over de vernieuwing van het pensioenstelsel en de Hoofdlijnennotitie uitwerking pensioenakkoord. Dit wetsvoorstel strekt ertoe om de in deze notitie beschreven hoofdlijnen uit te werken en te verankeren in de wet- en regelgeving. De Tweede Kamer heeft het wetsvoorstel (EK, B) op 22 december 2022 na hoofdelijke stemming met 93 stemmen voor en 48 stemmen tegen aangenomen. Voor: ChristenUnie, D66, CDA, VVD, PvdA, GroenLinks, SGP en Volt. Tegen: SP, BIJ1, DENK, Fractie Den Haan, PvdD, BBB, JA21, Lid Gündoğan, Lid Omtzigt, PVV, FVD en Groep Van Haga. Pensioenakkoord Het kabinet heeft samen met werknemer- en werkgeversorganisaties in 2019 een pensioenakkoord gesloten. Het voorstel voor de nieuwe Wet toekomst pensioenen komt daaruit voort en regelt de herziening van het pensioenstelsel. Verouderd stelsel De nieuwe wet moet volgens planning in juli 2023 ingaan. In het nieuwe pensioenstelsel wordt een aantal zaken anders geregeld dan nu. De arbeidsmarkt verandert voortdurend en daardoor is het stelsel verouderd. De huidige pensioenen worden omgezet naar het nieuwe systeem. Om de overgang soepel te laten verlopen zijn er transitieregels in het wetsvoorstel opgenomen. Nieuw pensioenstelsel De pensioenopbouw wordt anders. Pensioenfondsen doen in het nieuwe stelsel geen beloftes meer over de hoogte van pensioenen. Fondsen beleggen in het nieuwe stelsel, net als nu, de pensioenpremie. Nieuw is dat fondsen voor alle deelnemers bij zullen houden wat hun persoonlijk deel is van het gezamenlijke pensioenvermogen, zodat mensen meer inzicht krijgen in hoeveel geld er voor hun eigen pensioen gereserveerd is. Ook is er aandacht voor de standaardisering van het nabestaandenpensioen en de verkorting van de wachttijd voor pensioenopbouw voor uitzendwerknemers. ------------------------------------ Na verwerking verschijnen alle livestreams in een afspeellijst; https://www.youtube.com/playlist?list... ------------------------------------ NL De vrijheid van meningsuiting is in Nederland beschermd in artikel 7 van de Grondwet. Dit grondwetsartikel regelt in de eerste plaats dat niemand vooraf toestemming van de overheid nodig heeft om iets te schrijven of te zeggen. Dat noemen we het verbod van censuur. Vrijheid van informatie (of informatievrijheid) verwijst naar de bescherming van het recht op vrijheid van meningsuiting met betrekking tot de internet- en informatietechnologie (zie ook digitale rechten). EU Artikel 11 - De vrijheid van meningsuiting en van informatie 1. Eenieder heeft recht op vrijheid van meningsuiting. Dit recht omvat de vrijheid een mening te hebben en de vrijheid kennis te nemen en te geven van informatie of ideeën, zonder inmenging van enig openbaar gezag en ongeacht grenzen. 2. De vrijheid en de pluriformiteit van de media worden geëerbiedigd. ------------------------------------ Live opgenomen beelden uit de Eerste Kamer. De Eerste Kamer der Staten-Generaal kan geen verantwoordelijkheid nemen voor de actualiteit en juistheid van geëxtraheerde informatie. Bron: EersteKamer.nl