[LIVE] Debat over het rapport 'Ongekend onrecht' - Toeslagenschandaal Tweede Kamer

• dinsdag 23 mei 2023
  • Categorie:
  • Live: Debat over de opvolging van het rapport 'Ongekend onrecht' - Toeslagenschandaal Tweede Kamer.

23-5-2023

De Tweede Kamer debatteert op 23 mei over de opvolging van het rapport 'Ongekend onrecht'. Dit rapport gaat over de problemen rond de fraudeaanpak bij de kinderopvangtoeslag.

Sprekerslijst: 1. R.M. Leijten SP 5 min 2. S.R.T. van Baarle DENK 5 min 3. C.A.M. van der Plas BBB 5 min 4. P.H. Omtzigt Omtzigt 5 min 5. A.H. Kuiken PvdA 5 min 6. C. Stoffer SGP 5 min 7. T.M.T. van der Lee GroenLinks 5 min 8. E. (Edgar) Mulder PVV 5 min 9. M.L.J. Paul VVD 5 min 10. P.A. Grinwis ChristenUnie 5 min 11. H. Kat D66 5 min 12. I. (Inge) van Dijk CDA 5 min Voorzitter: Vera Bergkamp. Bewindspersonen: Minister-president Mark Rutte en staatssecretaris van FinanciĆ«n Aukje de Vries (Toeslagen en Douane). In het rapport ‘Ongekend onrecht’ is in 2020 door de Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag geconstateerd dat bij de fraudeaanpak van de kinderopvangtoeslag de grondbeginselen van de rechtsstaat zijn geschonden. Een vergissing bij een aanvraag werd al gauw als fraude gezien, waardoor duizenden ouders in de uitvoering ten onrechte zijn aangewezen als fraudeur. Daardoor moesten ze veel geld terugbetalen en soms kregen ze ook boetes opgelegd. Voor veel ouders leidde dat tot grote schulden. Op 17 mei heeft staatssecretaris De Vries nieuwe documenten openbaar gemaakt waaruit blijkt dat er 'onvoldoende is geluisterd naar kritische geluiden' van de Nationale Ombudsman om mensen te compenseren. Problemen versneld oplossen Het kabinet wil de gedupeerden van de toeslagenaffaire zo snel mogelijk helpen, maar heeft minstens tot eind 2025 nodig om het traject voor de ouders grotendeels af te kunnen ronden. Het oplossen van de problemen waarin ouders door toedoen van de overheid terecht zijn gekomen, bleek een grote operatie voor het kabinet. Om te zorgen dat ouders zo snel mogelijk financieel kunnen herstellen, wil het kabinet dat proces versnellen. Als gevolg daarvan moet de dienstverlening aan (mogelijk) gedupeerden gerichter worden en het aantal contactmomenten naar beneden worden bijgesteld. Tijdens het debat staat de afhandeling van de toeslagenaffaire centraal. ------------------------------------ Laatste video's: Compilatie: Kamervoorzitter Martin Bosma amuseert Kamer #3 Youtu.be/XoupqcNwjKI Voorzitter Kamminga ontneemt Gideon van Meijeren het woord Youtu.be/h8VjDBu9Y7Q Opmerkelijk: Activisten verstoren stemmingen Tweede Kamer met Europese vlag Youtu.be/T2Y1_lfe7Js Martin Bosma vraagt Joost Sneller om mening inzake verwevenheid D66 met lobbykantoor Van Drimmelen Youtu.be/jqYCCMK_zOg Na verwerking verschijnen alle livestreams in een afspeellijst; https://www.youtube.com/playlist?list... ------------------------------------ Bedankt voor het kijken. ------------------------------------

BRON: Tweede Kamer