Gecombineerde fractie LADA & Anders! in Hollands Kroon spat uiteen. Benoeming Sijbenga tot Statenlid is struikelblok

• dinsdag 16 mei 2023

• Hollands Kroon - ANNA PAULOWNA
    De twee raadsleden van de gecombineerde fractie van LADA & Anders! in Hollands Kroon gaan zonder elkaar verder.

Casper Duin 16-5-2023

Tijdens een recente ledenvergadering van LADA is daartoe unaniem besloten.

Dat meldt LADA in een schriftelijke verklaring over de breuk. In december 2021 besloten de politieke fracties Lada en Anders! gezamenlijk op te trekken bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 in Hollands Kroon.

Met het doel om later tot een fusie te komen. LADA & Anders! haalde destijds twee zetels. Sindsdien vertegenwoordigen fractievoorzitters Henk van Gameren (LADA) en Dorien Sijbenga (Anders!) de gecombineerde fractie in de gemeenteraad.

Ruim een jaar later trekt LADA de stekker uit de samenwerking. Aanleiding daarvoor is de benoeming van Sijbenga in maart dit jaar in de Provinciale Staten namens verkiezingswinnaar BBB. Dit is volgens de partijstatuten niet toegestaan.

Lees ook: Chemie in de gemeenteraad van Hollands Kroon. Lada en Anders! zien samen een toekomst

’De samenwerking in een gezamenlijke fractie met ANDERS ! heeft voor LADA niet de meerwaarde gebracht die ervan verwacht werd. In de LADA-statuten is opgenomen dat LADA een politiek onafhankelijke groepering is. Dat Dorien Sijbenga nu provinciaal namens een landelijke partij actief is, gaat wringen in een gezamenlijke fractie. De ledenvergadering van 8 mei jongstleden heeft unaniem het besluit genomen om de samenwerking te beĆ«indigen’.

Henk van Gameren zal nu weer namens LADA zijn raadszetel bezetten.

Lees ook: ’Er is een groeiend verschil in kansenpositie tussen stad en platteland’, waarschuwt Dorien Sijbenga. De vertegenwoordiger van de Noordkop vertelt wat zij namens de BBB in Haarlem zal gaan doen

Noordhollands Dagblad