- Frits Bosch - Pensioenfondsen hebben zich volledig in de hoek geverfd met duurzaam en inclusie

• donderdag 4 mei 2023
  •  Het blad Financial Investor is een tijdschrift voor institutionele beleggers, voornamelijk pensioenfondsen.

Frits Bosch 4-5-2023

De laatste jaren kent het blad in feite slechts twee onderwerpen: maatschappelijk verantwoord beleggen en diversiteit en inclusie. Rendement generen voor pensioenfondsdeelnemers? Welnee, duurzaam beleggen! Het huidige nummer wordt bevolkt door vrolijk kijkende dames die vertellen hoe sterk ze zich inzetten voor het werken aan een effectief klimaatbeleid. Mannen zijn bijna nergens meer te bekennen. De dames Annemarie Munnik en Noortje Draper van CFA Society menen dat inclusie zo belangrijk is “voor een goed werkklimaat”. Goed idee! Inclusie met Turken en Koerden, Israëliërs met moslims, Amerikanen met Russen! Volgens hen is het wenselijk is dat werknemers een “gerichte training volgen om unconsious bias te verminderen. Ze raken hun ongewenste vooroordelen kwijt.” Goed idee! U bent een racist en gebrainwashed dus laat uw brein vakkundig resetten!

En dan duurzaamheid, klimaat, ESG. Elk nummer opnieuw, met de boodschap hoe goed duurzaam en ESG toch zijn. VBA/CFA idem dito. Ze kakelen de vermogensbeheerders na want dat is de doelgroep voor sponsorgeld.

De vermogensbeheerders roepen wel ESG en duurzaam maar bijten zichzelf in de staart met alle wetgeving die over ze wordt uitgebraakt. En dan kunnen ze er niet tegen lobbyen want ze zijn officieel toch zo duurzaam. Zouteloze producten. Niet innovatief. Vroeger belegde je in certificaten van waterleidingbedrijven, nu heet dat impactbeleggen met sanitatie. In Pensioenland was het old boys network maar wordt een old girls network. Maar dát mag dan weer wel, terwijl het zo schadelijk is voor kwaliteit en innovatie als niet primair op talent en capaciteiten wordt geselecteerd.

Steun ons! Houd DDS in de lucht. Uw steun is nu belangrijker dan ooit! Rechtse, weldenkende websites als DDS worden systematisch tegengewerkt door de politiek, de media én Big Tech. Het gevolg is dat we afhankelijk zijn van u, onze lezers, om door te kunnen gaan met dit werk. Steun ons nu, maandelijks of eenmalig, via het Nederlandse BackMe. Bedankt!

Ik ken (gekleurde) vrouwen die willen nu geen bestuursfunctie omdat ze denken als een postergirl te worden gebruikt voor diversiteit, in plaats van geselecteerd op kennis en kunde.

Pensionado’s hebben het nakijken.

Bij voorkeur geen ervaren gepensioneerde mannen in de besturen maar een 25 jarige moslima. Ladies on top!

Frits Bosch, econoom en socioloog. Tevens auteur van “Risico als obsessie”, “Dat is het risico”, “Wereld op een keerpunt” “Onbehagen bij de elite”, “Schaft ook Nederland zich af?” en “Feminisme op de werkvloer”.

DDS

Het woord duurzaam is niets anders dan een hype. Onvoorstelbaar dat veel bedrijven erin trappen. Als het zo doorgaat kan men duurzaam inbreken, duurzaam sex hebben, duurzaam dronken worden, duurzaam een minnares hebben etc. etc..