'D66-staatssecretaris niet van plan om Ongehoord Nederland uit omroepbestel te zetten'

• woensdag 3 mei 2023
  •  Mogelijk is er goed nieuws voor Ongehoord Nederland.

MARIT NUBÉ 3-5-2023

Journalist Ton F. van Dijk heeft namelijk uit bronnen vernomen dat de staatssecretaris van Media en Cultuur, Gunay Uslu (D66), ertoe zou 'neigen' om Ongehoord Nederland niet uit het omroepbestel te zetten.

Vorige week maakte de NPO bekend officieel te willen afrekenen met aspirant omroep Ongehoord Nederland. Het omroepbestel, onder leiding van Frederieke Leeflang, diende een verzoek in bij staatssecretaris Uslu om Ongehoord Nederland uit het omroepbestel te zetten.

Volgens de NPO is het verzoek onvermijdelijk: er zou alles aan gedaan zijn om het gesprek aan te gaan met ON! over de werkwijze, maar de omroep zou zich niet constructief opstellen. Omroepbaas Arnold Karskens stelt daarentegen dat de persvrijheid in het geding zou zijn.

Op de rechterflank wordt er woedend gereageerd vanwege het verzoek van de NPO. Ook in de Tweede Kamer neemt het verzet toe. Onder meer Kamerleden Martin Bosma (PVV), Fleur Agema (PVV), Nicki Pouw-Verweij (JA21), Wybren van Haga (BVNL) en Forum voor Democratie spraken zich al uit.

Niet naar 'neigen'
    De bal ligt nu bij staatssecretaris Uslu. Het is echter nog niet een uitgemaakte zaak wat zij gaat beslissen. Hoewel sommige D66-collega's Ongehoord Nederland het liefst zien vertrekken, is Uslu daar minder stellig over, meldt journalist Ton F. van Dijk bij HP/De Tijd.

Van Dijk dat mogelijk een aantal overwegingen haar momenteel parten spelen. 'Wenst Uslu de geschiedenis in te gaan als de politica die een omroep verbood uit te zenden? En wat als zij wordt teruggefloten door de rechter? Loopt haar politieke erfenis gevaar?'

Hij vervolgt: 'Zowel uit kringen van de NPO-top als het ministerie van OCW wordt dan ook steeds harder gefluisterd dat het niet bepaald een voldongen feit is dat Ongehoord Nederland het bestel moet verlaten. Sterker nog: Uslu zou er op dit moment naar "neigen" om Ongehoord Nederland te laten zitten.' Ze zou namelijk niet 'overtuigd zijn van de politieke noodzaak', aldus Van Dijk.

Eerder dit jaar kondigde Uslu al aan dat ze na dit kabinet niet meer zal  terugkeren in de politiek. Ze zal daarentegen aan de slag gaan als ondernemer, wat ze eerder ook al deed.

NPO-voorzitter naar VVD?
    De speculaties van Van Dijk gaan nog verder. Indien Uslu inderdaad besluit om Ongehoord Nederland niet uit het omroepbestel te zetten, zou dit volgens hem en 'ongekende nederlaag' zijn voor NPO-voorzitter Frederieke Leeflang. Zij zou de strijd tegen Ongehoord Nederland namelijk hebben aangevoerd en aangewakkerd, tot aan het verzoek van uitzetting aan toe.

De kans is dus aanwezig dat, bij een weigering van Uslu, Leeflang het veld zal moeten ruimen, aldus Van Dijk. En waar zal ze heengaan? Van Dijk heeft achterhaald dat Leeflang in het verleden VVD-lid is geweest maar al voor haar NPO-aanstelling haar partijlidmaatschap heeft opgezegd. Van Dijk heeft echter ook boven tafel gekregen dat Leeflang in 2018 een speciale VVD-Topkadertraining heeft doorlopen. Dit zou een soort 'VVD-eliteklasje' zijn, aldus Van Dijk.

GeenStijl speculeert nu erop los. 'Wordt NPO-chef Frederieke Leeflang binnenkort VVD-wethouder in Amsterdam?' vraagt de nieuwsblog zich hardop af. Hiermee verwijst GeenStijl naar de overstap van voormalig NPO-voorzitter Shula Rijxman, die D66-wethouder in Amsterdam werd. Inmiddels is Rijxman alweer opgestapt in deze functie.

NieuwRechts